Deel deze pagina

Belastingaangifte

Leven met een handicap of ziekte brengt kosten met zich mee. Kosten voor medische zorg, hulpmiddelen, aanpassingen, extra kleding, reiskosten, dieetvoeding en nog veel meer. Komen die kosten voor je eigen rekening? Dan kun je, afhankelijk van de hoogte van je inkomen, een deel ervan terugkrijgen via de belastingaangifte. Maak er gebruik van! Doe aangifte!

Belastingaangifte 2019

Dit artikel gaat over de aangifte over het belastingjaar 2018. Je doet deze aangifte in het voorjaar van 2019. Je kunt aangifte doen tussen 1 maart en 1 mei 2019. Lukt het niet om alle gegevens vóór 1 mei op een rijtje te krijgen? Vraag dan uitstel tot 1 september. Je hoeft alleen even te bellen met de Belastingtelefoon 0800-0543. Ben je fiscale partners en wil je allebei uitstel, dan moet je allebei bellen.

Belastingaangifte op papier

Belastingaangifte kan digitaal via www.Belastingdienst.nl. Doe je toch liever aangifte op papier, bel dan met de Belastingtelefoon (0800-0543) en vraag om een P-formulier (voor particulieren) over het belastingjaar waarover je aangifte wilt doen. De indeling en de benamingen van de verschillende aftrekposten zijn in de online aangifte soms anders dan in de toelichting bij het P-biljet. Toch zul je de verschillende posten gemakkelijk herkennen. De regels voor de aftrek zijn hetzelfde.

Stap 1 – Aangifte doen

Ga naar www.belastingdienst.nl, log in op ‘Mijn Belastingdienst’ en open de online Aangifte. Je kunt inloggen met je DigiD. Heb je nog geen DigiD? Ga naar DigiD.nl en vraag ‘m aan.

Stap 2 – Pak je administratie erbij

Goede voorbereiding is het halve werk. Als je alles bij de hand hebt, loop je zó door je aangifte heen. Kijk in onderstaand overzicht welke gegevens je bij de hand moet houden.

Persoonlijke gegevens

  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Bankrekeningnummer
  • DigiD

Inkomsten

  • Jaaropgave (of loonstroken)
  • Evt. ontvangen partneralimentatie

Jaaroverzicht bankrekeningen

  • Betaalrekening jaaroverzicht
  • Spaarrekening jaaroverzicht
  • Jaaroverzicht van je beleggingen

Wonen

  • WOZ-waarde van je huis
  • Jaaropgaaf hypotheek
  • Bij koop of verkoop van je huis: notarisafrekening

Aftrekposten

  • Giften
  • Zorg- & reiskosten die je niet vergoed hebt gekregen
  • Betaalde partneralimentatie
  • Studiekosten (wanneer je geen recht hebt op studiefinanciering)

Overig

  • Overzicht van ontvangen studiefinanciering
  • Leningen, schulden of lijfrentepremies
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
  • Dividendgegevens

Stap 3 – Begin met invullen

De Belastingdienst heeft allerlei gegevens al voor je ingevuld. Het enige wat je moet doen, is deze gegevens vergelijken met de gegevens op je eigen papieren, zoals je jaaropgaaf of WOZ-beschikking. Als er iets ontbreekt of niet klopt, kun je dat aanvullen of verbeteren.

Belastingvoordeel

Heb je aantoonbaar veel uitgaven voor zorg, hulpmiddelen en voorzieningen? Dan kom je vrijwel zeker in aanmerking voor de aftrek van zorgkosten. Je kunt de aftrek zorgkosten invullen onder het kopje uitgaven. Op de website meerkosten.nl kun je zien welke kosten je kunt aftrekken en voor welke andere belastingvoordelen je mogelijk in aanmerking komt.

Stap 4 – Stuur de aangifte in

Loop de hele aangifte voor de zekerheid nog eens goed na. Stuur vervolgens je aangifte in via internet, met behulp van je DigiD.

Stap 5 – Ontvang de belastingaanslag

Na enige tijd krijg je van de Belastingdienst een belastingaanslag. Ook als je geld terugkrijgt. De Belastingdienst maakt dat geld dan automatisch over naar je bankrekening. Klopt de aanslag volgens jou niet, maak dan bezwaar. Hoe dat moet staat in de aanslag zelf.

Meer informatie

Zoek je meer informatie over de belastingaangifte? Waar bijvoorbeeld de drempel ligt voor de aftrek van kosten? Of hoe je op andere manieren inkomensondersteuning kunt krijgen? Kijk dan op de website www.meerkosten.nl van Ieder(In). Of bel naar het Nationale Zorgnummer 0900-23 56 780.

menu