Word lid of doneer

Op reis

Waar moet je aan denken als je op reis gaat en je hebt een stoma of pouch? Wat zijn handige tips vóór en tijdens je vakantie? Hoeveel materiaal moet je meenemen? Wat als het heel warm is of juist heel koud? En waar moet je aan denken als je gaat vliegen? Dat en meer vind je op deze pagina.

Het hangt van je persoonlijke situatie af of het mogelijk is om met een stoma of pouch op vakantie te gaan. Ben je goed hersteld van je operatie en is je conditie goed genoeg? Kun je je stoma zelf goed verzorgen? Heb je geen andere klachten? Als alles goed gaat, staat niets een vakantie in de weg.

Checklist voor op reis

Een goede voorbereiding is altijd handig, zeker als je een stoma of pouch hebt. Als je voor de eerste keer met een stoma of pouch op vakantie gaat, kan het fijn zijn om contact op te nemen met je stomaverpleegkundige. Hij of zij kan advies geven over de voorzorgsmaatregelen die passen bij jouw situatie en type stoma of pouch.

Ook wij hebben alvast wat handige tips voor je verzameld op onze checklist.

Brochures & folders

Reizen

Waar moet je aan denken vóór en tijdens je vakantie? Ook vind je hierin een lijst met begrippen rondom stoma en pouch in 12 talen.