Stomamateriaal en medicijnen op reis

Neem 1,5 tot 2 keer zoveel materiaal mee als wat je normaal gebruikt voor de periode dat je op vakantie gaat. Je bent dan goed voorbereid op calamiteiten. Verdeel het stomamateriaal over verschillende tassen. Mocht een tas zoek raken, dan heb je altijd nog materiaal achter de hand. Bedenk dat vervanging van de plak vaker nodig is bij warmte.

Extra bagage bij vluchten

Bij het boeken van de reis kun je aangeven dat je vanwege je stoma extra ‘medische’ bagage mee wilt nemen. Zorg dat je een doktersverklaring of een verklaring van een stomaverpleegkundige hebt als je dit aanvraagt. Zonder zo’n verklaring loop je kans op extra kosten voor het extra gewicht van je bagage. Het is verstandig dit op tijd aan te vragen en altijd te zorgen dat je per e-mail of post een schriftelijke bevestiging ontvangt. Neem die op vakantie mee.

Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij mag je 5 kilo (en soms meer) extra bagage meenemen omdat je een stoma hebt. Vraag bij de luchtvaartmaatschappij na hoe dit geregeld is. Bij de Stomavereniging kun je, als je lid bent, hiervoor een Engelstalige brief krijgen met de vraag om extra bagage mee te nemen. Stuur hiervoor een bericht naar info@stomavereniging.nl o.v.v. ‘Brief extra bagage’. Vermeld daarbij je naam en adres en/of je lidmaatschapsnummer.

Extra verklaring voor spoelapparatuur

Als je extra handbagage meeneemt vanwege spoelapparatuur, dan kunnen sommige vliegmaatschappijen hiervoor een aparte verklaring vragen. Dit is een verklaring in het Engels die de stomaverpleegkundige meegeeft. Hierin staat het doel van de apparatuur. Je kunt bij je vliegmaatschappij het beste navragen welke voorschriften hiervoor gelden. Alternatief is om op vakantie een handspoelset te gebruiken. Hier heb je geen verklaring voor nodig.

Medicijnen

Gebruik je speciale medicatie? Neem dan extra medicijnen mee om verlies, pijn, vertraging of een langer verblijf te kunnen opvangen. Neem medicijnen mee in je handbagage. Mocht je onverhoopt je ruimbagage bij een vliegreis kwijtraken of later aankomen, dan heb je altijd nog de medicijnen in je handbagage.
Als je naar landen reist die in een andere tijdzone zitten – en je medicijn gebruik is gebonden aan bepaalde tijdstippen – is het aan te raden vooraf met je arts te overleggen hoe je je medicijnen moet innemen.

Medicijnpaspoort en medicijnverklaring

Je kunt bij je apotheek vragen naar een medicijnpaspoort waarin de stofnamen of de Latijnse namen van je medicijnen staan. In het buitenland hebben sommige medicijnen namelijk een andere naam. De stofnamen daarentegen zijn over de hele wereld gelijk.

Wanneer je medicijnen onder de Opiumwet vallen, is het aan te raden je arts hiervan een notitie te laten maken. Deze medicijnen kun je niet zomaar meenemen. Je moet hiervoor een Schengenverklaring of medische verklaring aanvragen. Dit hangt af van het land waar je naartoe gaat. Deze verklaring met informatie over je medicijngebruik en je ziekte kun je opvragen bij je huisarts en apotheek. Vaak kan dit in een andere taal worden afgegeven.