Bewegen mensen met een stoma voldoende?

Het hebben van een stoma hoeft geen belemmering te zijn voor voldoende lichamelijke activiteiten. Wel kunnen vermoeidheid en een verminderde conditie stomadragers belemmeren. Dat blijkt uit onderzoek van fysiotherapiestudenten van de Hogeschool Zuyd waaraan 1.294 mensen met een stoma meededen. Bijna alle deelnemers bewegen minimaal éénmaal per week matig intensief en een kwart beweegt minimaal éénmaal per week zwaar intensief. Dit is zelfs hoger dan wordt gesteld in de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad (2017).

Wat zijn lichamelijke activiteiten volgens de Gezondheidsraad?

De Gezondheidsraad adviseert mensen om minstens 2,5 uur per week matig intensieve lichamelijke activiteiten te ondernemen. Maar wat zijn dit voor activiteiten?

• Matig intensieve lichamelijke activiteiten zijn activiteiten op een intensiteit die wat moeite kost, maar waarbij praten mogelijk blijft. Voorbeelden zijn wandelen, fietsen, huishouden en tuinieren.
  • Zwaar intensieve lichamelijke activiteit zijn activiteiten waardoor je zwaarder gaat ademen of gaat puffen en hijgen. Voorbeelden zijn aerobics, hardlopen, wielrennen en sporten zoals bijvoorbeeld voetbal.

Hoe lichamelijk actief zijn mensen met een stoma na de revalidatiefase?

Bijna alle deelnemers aan het onderzoek bewegen wekelijks gemiddeld tussen de 5 en 7 uur matig intensief. In totaal noemen de deelnemers meer dan 60 verschillende lichamelijke activiteiten, waarbij met name wandelen, huishouden en fietsen vaak worden genoemd. Een kwart voert daarnaast ook zwaar intensieve activiteiten uit, gemiddeld tussen de 2,5 en 3,5 uur per week. Het gaat dan bijvoorbeeld om fitness, hardlopen, wielrennen en tennis.

Wat belemmert en bevordert bewegen?

Met name vermoeidheid en een verminderde conditie vormen de belangrijkste belemmerende factoren bij het uitvoeren van lichamelijke activiteiten (respectievelijk bij 48% en 37%). Als belangrijkste bevorderende factoren om te bewegen worden genoemd dat mensen graag een betere conditie willen (45%) en dat er veel informatie bekend is dat bewegen goed is (40%).

Meer lezen?

De studenten van de Hogeschool Zuyd hebben een afstudeerscriptie geschreven. Hierin staan alle resultaten uit het onderzoek beschreven. Onder andere over het uitvoeren van bot-, en spierversterkende activiteiten. Maar ook hoe fysiotherapeuten tegen de resultaten uit dit onderzoek aankijken.

Lynn Quanjel
23 november 2021

‘Mijn verhaal ging helemaal viral’

Model en influencer Lynn Quanjel kreeg in 2020 een stoma. Sindsdien doet ze er alles aan om het...