Hoe fijn is het wanneer je een stoma krijgt of net hebt en je met vragen of andere kwesties terecht kunt bij iemand in je buurt? Precies daarom zoeken wij in de regio Noord enthousiaste vrijwilligers die anderen graag op weg helpen. Maar wat houdt dat werk in? En wat brengt het werken als vrijwilliger voor de Stomavereniging jou? Ammy (66) vertelt er graag over. Zij is coördinator van de bezoekdienst in regio Noord, zit in de werkgroep irrigeren en werkt als gastdocent.

“Nadat ik een stoma kreeg in 2010, wilde ik mijn ervaring inzetten om anderen te helpen. Stoma’s zitten in het verdomhoekje, mensen vinden het vaak maar vies en daarom wordt er nauwelijks over gesproken. Je weet van tevoren niet hoe je eruit komt als je – zoals ik – twee keer kanker krijgt; positief of met een zwaar gemoed. ‘Een stoma is erg, ik kan er niet mee leven’ hoor je soms. Nou, ik kan er prima mee leven en wil anderen helpen door te laten zien hoe. Ik ben dankbaar dat ik er ben, dat ik mij geliefd weet en alles nog kan, zoals sporten en lekker eten. Dat positieve wil ik uitdragen.

Dankbaar en ontroerend

Het effect van een bezoek namens de Bezoekdienst roert me soms. Mensen ervaren allerlei emoties, zoals angst en schaamte over allerlei zaken, maar voor mij is geen enkel onderwerp taboe. Het helpt anderen ook als ik iets over mijzelf vertel, zodat ze weten dat het ook voor mijzelf een proces is geweest om te komen waar ik ben. Mensen zijn na een gesprek vaak enorm opgelucht, ze zien in: er zijn ergere dingen zijn dan een stoma. Ze kunnen verder, zijn dankbaar. Mij geeft het voldoening als ik het verschil kan maken voor een ander.

Nieuwe contacten en kennis

Door het vrijwilligerswerk heb ik veel mensen leren kennen, tijdens cursussen bijvoorbeeld. Eerst vond ik het maar niets dat je voor sommige functies een training krijgt, maar het is leuk om gelijkgestemden te ontmoeten en hun verhalen te horen. Ook heb ik goede tips gekregen, bijvoorbeeld hoe je de gastlessen afstemt op de groep aan wie je lesgeeft. Ik heb lesgegeven op VMBO’s aan jongelui van 16, 17 jaar, zó leuk! Ik vond hun openheid mooi, ze vroegen zonder schroom wat ze wilden weten. Ze waren oprecht geïnteresseerd, zeker toen ze hoorden dat ook jonge mensen vaker een stoma krijgen. Ik had nooit gedacht dat ik lesgeven zo leuk zou vinden!

Taboes bespreken

Met de werkgroep irrigeren komen we normaal gesproken twee of drie keer per jaar samen. Dan is het: wat is nu een hot item, wat gaan we doen? Zo hebben wij als werkgroep de eerste folder van de Stomavereniging over irrigeren opgezet. Het landelijk bureau heeft hem verder afgerond. Wat ik trouwens ook zo mooi vind aan vrijwilligerswerk: je kunt aandacht vragen voor bepaalde onderwerpen en taboes bespreekbaar maken. Dat er op een Stomadag een lezing over seksualiteit en relaties is gegeven, hebben wij als vrijwilligers bereikt. Het was een succes, juist omdat er nauwelijks over wordt gesproken terwijl zoveel mensen ermee worstelen. Ik kwam enorm blij thuis: yes, het is gelukt!”

Meld je aan als vrijwilliger

Naast functies zoals die van Ammy, zoeken wij ook vrijwilligers voor ander werk in de regio, zoals een regiocoördinator en iemand die inloopbijeenkomsten wil organiseren. Heb je belangstelling en wil je graag meer informatie en/of je aanmelden als vrijwilliger? Wat leuk, daar zijn wij blij mee! Stuur een mailtje naar j.muis@stomavereniging.nl en Jorine neemt snel contact met je op.