Gaat u binnenkort op reis? Bestel uw stomamateriaal op tijd

Bestel uw stomamateriaal ruim op tijd voordat u op reis gaat, dan weet u zeker dat u het materiaal op tijd in huis hebt.

Stomamateriaal meenemen

Wanneer u medische hulpmiddelen gebruikt (zoals opvangmateriaal voor een stoma), mag u bij een bus- of vliegreis extra bagage nemen. Hoeveel extra bagage, verschilt per maatschappij. Informeer, ruim voordat u op reis gaat, naar de mogelijkheden. U heeft sowieso een doktersverklaring nodig om aan te tonen dat u incontinentie- of stomamateriaal gebruikt. Kijk voor andere handige tips ook op onze pagina ‘Op reis’.

Vakantieverpakking

U kunt uw materiaal het beste opnieuw inpakken, omdat ze normaal gesproken te ruim zijn verpakt. Hierdoor bespaart u ruimte in uw koffer. Ook kunt u bij het bestellen van stomamateriaal aan uw leverancier vragen dit in een vakantieverpakking te leveren. Dan worden de stomazakjes en/of -plakken geseald in plastic zakken en zonder doos geleverd.

Schiphol

Iedereen die wil vliegen of in het beveiligde gebied van Schiphol wil komen, moet nu eenmaal gecontroleerd worden. Ook alle mensen met een stoma. Dit kan ook betekenen dat u gefouilleerd moet worden. Schiphol streeft ernaar om dit proces zo snel mogelijk en weinig belastend te maken, ook voor stomadragers. Maar de beveiligingscontrole blijft wel altijd mensenwerk. In dit artikel vindt u handige tips.

Peggy Hesseling
13 oktober 2021

‘Ik ga in de overlevingsstand’

Peggy Hesseling (37), vrijwilliger bij StomaJong, besteedt haar beperkte energie bewust. ‘Ik...

InstagramNieuwsVooruitgang
vacature
11 oktober 2021

Gezocht: Belangenbehartiger (28 uur per week)

Ben jij op zoek naar een dynamische functie waarbinnen je op een breed en divers terrein opereert?...

InstagramNieuws
Wereld Stomadag 2021
22 september 2021

Wereld Stomadag 2021: doe je ook mee aan onze online actie?

Op zaterdag 2 oktober a.s. is het Wereld Stomadag. Deze dag kunnen we natuurlijk niet ongemerkt...

InstagramNieuws