Gebruik en vergoeding van stomamaterialen

De Stomavereniging deed begin 2019 onderzoek naar het gebruik en de vergoeding van stomamaterialen. Het ging om een vervolg op een eerdere meting uit 2014. Met dit bericht worden de eerste voorlopige resultaten gepresenteerd. Net als in 2014 bleek ook in 2019 dat lichamelijke problemen van grote invloed zijn op tal van zaken in het leven van een stomadrager. De komende maanden worden de resultaten verder geanalyseerd. Houd onze berichtgeving in de gaten.

Vijf meest voorkomende problemen

Slechts één op de vijf mensen met een stoma heeft nooit last van lichamelijke problemen. Ongeveer 1 op de 3 heeft af en toe klachten. Maar bijna 1 op de 10 heeft praktisch altijd problemen. Deze vijf lichamelijke problemen komen het vaakst voor:

• Lekkages
  • Diarree
  • Huidproblemen
  • Parastomale hernia
  • Jeuk

Klacht hangt af van type stoma

Uit de eerste resultaten blijkt dat de aard van de klachten vaak samenhangt met het type stoma dat je hebt. Zo hebben mensen met een ileostoma vaker last van lekkages, huidproblemen, diarree, gewichtsverlies en stenose (vernauwing). Mensen met een colostoma hebben juist minder vaak last van ontstekingen en jeuk dan mensen met een ileo- of urinestoma. En mensen met een urinestoma hebben minder vaak last van verstopping en prolaps dan mensen met een ileo- of colostoma.

Veel klachten? Dan wissel je vaker van stomamateriaal

Mensen die vaker lichamelijke problemen hebben, blijken ook vaker te wisselen van stomamateriaal. Ook zijn ze meer tijd kwijt om te komen tot een goede keuze van stomamateriaal. Mensen die bijna geen klachten hebben, wisselen daarentegen veel minder van type stomamateriaal.

Redenen om over te stappen van materiaal

Lekkages, huidproblemen en comfort blijven ook in 2019 de top 3 van belangrijkste redenen om over te stappen op ander materiaal. Bijna 60% gaf aan dat er goed naar hen is geluisterd bij het vinden van materiaal dat bij hen past. Opvallend is dat mensen waarbij de stoma in een gebied ligt met veel littekens of in een ‘kuil’, minder vaak zeggen dat er goed naar hen is geluisterd.

DJE Zittend ziekenvervoer visual – goed formaat
21 januari 2020

Hoe ervaar jij het taxivervoer naar het ziekenhuis?

Heb jij in de afgelopen 2 jaar gebruik gemaakt van taxivervoer naar het ziekenhuis? Hoe heb je dat...

nfk kanker en seks
21 januari 2020

Wetenschappelijke publicatie onderzoek kanker & seks