De Stomavereniging heeft samen met Pharos en de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) een nieuwe set praatkaarten ontwikkeld over urinestoma en seksualiteit. Deze kaarten zijn een aanvulling op de al bestaande praatkaarten over darmkanker. Door de combinatie van beeld en praktische uitleg, is de informatie op deze kaarten voor iedereen makkelijk te begrijpen. Ook voor mensen die bijvoorbeeld de Nederlandse taal (nog) niet spreken.

Als je een stoma krijgt of problemen met je stoma hebt, is goede begeleiding en uitleg essentieel om de juiste keuzes te maken. Maar wat als je de informatie of uitleg niet begrijpt? Deze praatkaarten helpen artsen en verpleegkundigen om uitleg te geven over urinestoma’s en seksualiteit bij een stoma.

Duidelijke informatie essentieel

Uit onderzoek blijkt dat mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden of die de Nederlandse taal niet goed spreken, minder uitgebreide voorlichting krijgen. Ze begrijpen immers minder goed wat de arts of verpleegkundige ze vertelt. Dit leidt er uiteindelijk toe dat deze mensen adviezen niet goed opvolgen, langer doorlopen met problemen, afhankelijker zijn van anderen en hun stoma minder goed kunnen verzorgen. Kortom, hun kwaliteit van leven en hun gezondheid hebben er onder te lijden. Met de praatkaarten wil de Stomavereniging de situatie van deze groep mensen helpen verbeteren.

Getest door taalambassadeurs

Bij de ontwikkeling van de praatkaarten is advies gevraagd aan mensen met een stoma, stomaverpleegkundigen, artsen en zogenaamde taalambassadeurs. Taalambassadeurs zijn mensen die zelf laag gezondheidsvaardig zijn en dus medische informatie mogelijk minder goed begrijpen. Het taalgebruik op de praatkaarten is eenvoudig en overzichtelijke tekeningen geven duidelijke uitleg over allerlei aspecten van een stoma.

Praatkaarten downloaden

Download de praatkaarten hier.

Ook is het mogelijk om een set praatkaarten aan te vragen via info@stomavereniging.nl onder vermelding van ‘praatkaarten’. Naast de praatkaarten over darmkanker, zijn er ook praatkaarten beschikbaar over longkanker, prostaatkanker, leukemie en lymfeklierkanker. Je vindt een overzicht van alle praatkaarten op de website van NFK.