Recent heeft de Nederlandse Federatie voor Kankerpatientenorganisaties (NFK) een peiling gedaan onder 1.394 (ex-)kankerpatiënten over mondzorg. Wat blijkt? Tweederde heeft last van mond- en/of gebitsproblemen, vermoedelijk door kankerbehandeling. Het merendeel is niet door een zorgverlener geïnformeerd over dit risico. Bovendien is 85% niet gewezen op de mogelijkheid tot vergoeding van de extra tandartskosten bij gebitsproblemen na kanker.

Serieus probleem voor mensen met een stoma

Dat er problemen met de mondgezondheid zijn voor mensen met een stoma, bleek ook al uit een onderzoek dat in 2015 is uitgevoerd door de Stomavereniging en het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Hieraan deden 648 mensen met een stoma mee.

Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen met een stoma ten gevolge van de ziekte van Crohn een verhoogd risico lopen op mondgezondheidsproblemen. Na aanleg van de stoma, blijft dit risico bestaan. Problemen die worden gemeld zijn bijvoorbeeld rode of witte verkleuringen van het mondslijmvlies, geïrriteerd mondslijmvlies en een pijnlijke mond. Zowel blaren en zweertjes in de mond en ontstoken mondhoeken zijn meer aanwezig bij vrouwen met een stoma op basis van de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa in vergelijking met vrouwen met een stoma op basis van darmkanker.

Een vieze smaak in de mond komt meer voor bij vrouwen met de ziekte van Crohn dan bij vrouwen met Colitis Ulcerosa, maar niet meer dan bij vrouwen met darmkanker. Ook hebben de Crohn- en Colitis Ulcerosa patiënten meer last van tandvleesproblemen. Het was daarnaast opvallend dat naarmate patiënten meer last hebben van darmproblemen, ze ook meer last hebben van een droge mond.

Lees hier meer over het onderzoek van de Stomavereniging