Nationaal Hitteplan van kracht! Extra tips bij ileostoma of pouch

Is het extreem warm en heb je een ileostoma of pouch? Dat is een pittige combinatie! De Stomavereniging geeft zes tips om je vocht- en zoutbalans op peil te houden.

Tip 1: Drink kleine slokjes

Een eerste reflex bij dorst is: drinken. Niet direct doen als je de dikke darm mist. Als je het verkeerde drinkt kan het juist averechts werken. Zo kunnen water en thee leiden tot diarree, waardoor je nog meer dorst krijgt. Zorg dat je kleine slokjes drinkt, liefst nippend. Zie ook tip 3.

Tip 2: Drink voldoende

Drink op normale dagen 2 tot 2,5 liter per dag. Alle vloeibare producten tellen mee ook soep, yoghurt en vla. Je kunt signalen van (beginnende) uitdroging herkennen aan dorst en een droge mond. Maar ook vermoeidheid, krampen, duizeligheid, minder plassen en donkere plas zijn signalen van uitdroging. Krijg je een droge huid? Neem dan direct contact op met de huisarts.

Tip 3: Drink isotone dranken zoals ORS

Drink bij voorkeur isotone dranken zoals ORS. Isotone dranken zorgen ervoor dat vocht beter wordt opgenomen in het lichaam. Hierdoor neemt de ontlasting af en droog je minder snel uit. ORS is verkrijgbaar in de apotheek of drogist, maar je kunt het ook zelf maken. Andere oplossingen zijn groentebouillon of tomatensap waaraan extra zout is toegevoegd. Ook sportdrank met de aanduiding ‘isotoon’ kan al helpen.

Tip 4: Eet vaker kleine beetjes

Eet vaker kleinere beetjes verspreid over de dag. Wanneer je slecht kunt slapen omdat je een hoge stomaproductie hebt, kun je het volgende proberen:

• Eet extra ‘droge’ zetmeelhoudende producten voor het slapen gaan (brood, crackers).
  • Probeer minder te eten voordat je gaat slapen.
  • Eet de warme maaltijd eerder op de dag, bijvoorbeeld tijdens de lunch.

Tip 5: Deze voedingsmiddelen helpen om ontlasting in te dikken

Deze voedingsmiddelen kunnen helpen bij een hoge stomaproductie:

• Droge vezelrijke producten: zoals brood, crackers.
  • Witte rijst, witte pasta, aardappels.
  • Pindakaas, bananen, marshmallows.
  • Zetmeelrijke producten zoals peulvruchten en pasta.
  • Psylliumvezels ingenomen met een geringe hoeveelheid water en zonder extra vocht. Psyliumvezels zijn te koop bij apotheek en drogist.

Hoe je reageert op bepaalde voedingsmiddelen is verschillend. Wat bij de één helpt, kan bij de ander juist minder goed helpen. Ook kan het even duren voordat je lichaam op voeding reageert. Daarom is het belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam. Neem contact op met je stomaverpleegkundige of huisarts als je twijfelt.

Tip 6: Wat te doen bij high output bij darmstoma

Een high output stoma ontstaat als de darm het vocht niet goed kan opnemen. We spreken van een high output stoma bij een stomaproductie van méér dan 1 liter per 24 uur; gedurende 3 dagen of langer. Het gevolg is vaak waterdunne diarree, waardoor uitdroging, ondervoeding en een tekort aan mineralen en vitamines kunnen optreden. Heeft u langere tijd last van een high output stoma? Neem dan contact op met een diëtist of stomaverpleegkundige voor advies.

Lees ook meer informatie in het onderzoeksrapport.

Lynn Quanjel
23 november 2021

‘Mijn verhaal ging helemaal viral’

Model en influencer Lynn Quanjel kreeg in 2020 een stoma. Sindsdien doet ze er alles aan om het...