Nieuwe podcastserie ‘Niet meer op de potcast’

Stel, je hebt een stoma. Wie vertel je wel of niet dat je deze hebt? Kun je nog wel sporten? En wat betekent een stoma voor je seksleven? Kun je zwanger worden als je een stoma hebt? Hoe ga je om met onzekerheid door lekkages of geluiden die je stoma produceert? Kortom: hoe is het nu écht om met een stoma te leven? Dat en meer hoor je in de nieuwe podcast ‘Niet meer op de potcast’.

In de ‘Niet meer op de potcast’ worden afleveringen met openhartige, persoonlijke ervaringen van mensen van alle leeftijden met verschillende soorten stoma’s afgewisseld met gesprekken waarin zorgprofessionals zoals een chirurg, seksuoloog en stomaverpleegkundigen informatie en tips geven.

Daten en schaamte

Aan het woord komen onder meer Martijn (22), die vertelt over uitgaan, daten en de eerste keer seks, Engelien (32) over haar zwangerschappen, ras-Rotterdammer Frans (60) die nog altijd moeite heeft met zijn stoma en Joop (88), die al 32 jaar met een stoma leeft en zich er niet door laat beperken.

Taboe

De podcast is gemaakt door de artsen Marion Deken en Lianne Wellens, in samenwerking met de Stomavereniging. Marion en Lianne willen mensen die een stoma hebben of krijgen graag op een luchtige, toegankelijke manier van informatie voorzien. ‘Er zijn zoveel mensen met een stoma in Nederland, en toch is het hebben ervan een taboe. Wij willen dat het normaler wordt, en dat mensen horen dat er goed mee te leven valt en zo het negatieve stigma verdwijnt.’

Beluister de podcast

Luister hieronder de trailer van de podcast op Spotify. Je vindt de ‘Niet Meer Op De Potcast’ vanaf half juni via Stomavereniging.nl/podcast en via Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en Stitcher. Elke week komt er op woensdag een nieuwe aflevering beschikbaar!

nationale-plasdag
16 september 2021

Eén derde van Nederlanders heeft last van tekort aan openbare toiletten

Maar liefst dertig procent van de Nederlanders vindt dat zijn levenskwaliteit lijdt onder het...