Wij zijn trots: de praatkaarten van de kankerpatiëntenorganisaties, Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) en Pharos hebben de ABC Trofee 2021 gewonnen. De ABC Trofee is een initiatief van de Stichting ABC en wordt ieder jaar uitgereikt aan een organisatie die zich inzet voor eenvoudige en duidelijke taal.

Dit jaar is de trofee uitgereikt op de ABC-dag, een feestelijke bijeenkomst rond het 25-jarig bestaan van ABC. In totaal waren er drie genomineerden. Naast NFK waren GGD Gelderland Zuid en Omrin Estafette Kringloopwinkel kanshebbers voor de trofee. Op 25 juni namen Leonore Biegstraaten (NFK) en Hannie van Essen (Neurofibromatose Vereniging Nederland) de prijs in ontvangst.

Praatkaarten voor beter uitleg over stoma

De Stomavereniging heeft praatkaarten ontwikkeld, net als andere patiëntenorganisaties die zijn aangesloten bij NFK. De praatkaarten helpen artsen en verpleegkundigen om beter uitleg te geven aan mensen die een stoma krijgen, maar moeite hebben om medische informatie te begrijpen. Bijvoorbeeld doordat ze de taal (nog) niet spreken. De arts of verpleegkundige kan de praatkaarten gebruiken om te zorgen dat de patiënt de informatie begrijpt.

Bij de ontwikkeling van de praatkaarten is advies gevraagd aan mensen met een stoma, stomaverpleegkundigen, artsen en zogenaamde taalambassadeurs. Taalambassadeurs zijn mensen die zelf laag gezondheidsvaardig zijn en dus medische informatie mogelijk minder goed begrijpen. Het taalgebruik op de praatkaarten is eenvoudig en overzichtelijke tekeningen geven duidelijke uitleg over allerlei aspecten van een stoma.

Beperkte gezondheidsvaardigheden

Praatkaarten maken de informatie van de zorgverlener beter toegankelijk voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. Eén op de drie Nederlanders heeft moeite met het vinden, begrijpen en toepassen van informatie over gezondheid. Door beperkte gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid bestaat de kans dat mensen de zorgverlener niet of minder goed begrijpen.

Bovendien kunnen alle mensen kunnen beperkt gezondheidsvaardig zijn op het moment dat zij een ingrijpende mededeling krijgen van een zorgverlener. Het krijgen van duidelijke en begrijpelijke uitleg is voor iedereen belangrijk bij zoiets ingrijpends als het krijgen van een stoma of kanker. De praatkaarten kunnen dan ook bij iedere patiënt gebruikt worden.