Seksualiteit en kanker, het blijft een lastig onderwerp. Kanker heeft invloed op de beleving van seksualiteit en intimiteit in een relatie. Hoe groot de impact is, verschilt per persoon. Geen verhaal is hetzelfde. In de documentaire Privégesprekken van Zeppers Film & HUMAN komen drie stellen op een heel persoonlijke, kwetsbare manier hierover aan het woord, met als doel taboes te doorbreken en het onderwerp meer bespreekbaar te maken.

Wim en Carla

Zoals Wim en Carla. Wim is kankervrij verklaard, maar door de ziekte heeft hij geen blaas, prostaat of plasbuis meer en draagt hij een urostoma. “Het enige dat overbleef was m’n piemel, die hing er nog als een slingeraapje bij. Mijn seksleven zal nooit meer zo zijn als het was, maar ik heb er nu vrede mee.”

Carla heeft Wim sinds zijn operatie zien veranderen. Waar hij eerst altijd een luisterend oor voor haar was, gaat het nu steeds meer over Wim en zijn veranderde lichaam. Wim blijft vooral oplossingsgericht en praat nooit met Carla over zijn schuldgevoelens, onzekerheid en frustraties.

Seksualiteit en kanker

De documentaire is te zien op donderdag 8 september 2022 om 22.20 uur op NPO2. Waar kun je terecht als je als (ex)patiënt vragen over kanker en seks hebt? De Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties heeft handige links voor je op een rijtje gezet. En in het najaar organiseren zij een vijftal online inspiratiesessies over kanker en seksualiteit voor zorgprofessionals en andere geïnteresseerden.