Deel dit bericht

Resultaten knelpuntenanalyse stoma hulpmiddelenzorg

Het Platform Stoma Hulpmiddelen onderzocht welke knelpunten er zijn bij het functioneringsgericht voorschrijven van stoma hulpmiddelen. Waar lopen stomaverpleegkundigen, leveranciers, fabrikanten, stomadragers en zorgverzekeraars in de praktijk tegenaan, ondanks de gemaakte afspraken? Maar liefst 79 stomaverpleegkundigen deden mee aan het onderzoek.

Onvoldoende kennis stomahulpmiddelen

Op allerlei vlakken worden knelpunten ervaren. Meer dan 50% van de stomaverpleegkundigen ervaart een gebrek aan kennis over stomahulpmiddelen bij de zorgverzekeraar en onduidelijkheid over vergoedingen. Ook leveren leveranciers soms ander materiaal dan voorgeschreven door de stomaverpleegkundige. Verder blijkt uit het onderzoek dat stomaverpleegkundigen soms onvoldoende kennis hebben over de verschillende producteigenschappen en materialen.

Dat laatste is begrijpelijk. Het (digitale) protocol en de scholing komen begin volgend jaar pas beschikbaar. En is er meer werk aan de winkel: Zorgverzekeraars Nederland gaat samen met vertegenwoordigers van het platform in gesprek om duidelijker te krijgen waar het precies misgaat, en wat zij als zorgverzekeraar anders kunnen doen.

Lees hier het volledige rapport

Meer artikelen

bezoekdienst
1 augustus 2022

Heb of krijg jij een stoma of pouch? Meld je aan voor onze bezoekdienst

Als je sinds kort een stoma/pouch hebt of binnenkort krijgt, dan komt er veel op je af. De kans is...

Lees verder
0
Nieuws
Vrijwilligers gezocht! (1)
27 juli 2022

Vrijwilligers gezocht voor werkgroep Virtueel Kantoor

Wij zoeken vrijwilligers voor in de centrale werkgroep Virtueel Kantoor. Vier keer per jaar is er...

Lees verder
9
InstagramNieuws
Facebookgroep StomaPARTNERS
26 juli 2022

Word jij moderator van onze Facebookgroep StomaPARTNERS?

Enkele maanden geleden hebben wij een besloten Facebookgroep opgericht, speciaal voor partners van...

Lees verder
9
InstagramNieuws
menu