De Stomavereniging heeft een brief gestuurd naar alle fracties van de Tweede Kamer met het verzoek om lijmoplossers per 1-1-2020 toe te voegen aan het verzekerde pakket. Dit doet zij omdat lijmoplossers nu altijd worden gezien als schoonmaakmiddel en daarmee nooit in aanmerking komen voor vergoeding.

Huidproblemen voorkomen

Het is volgens de Stomavereniging een slechte zaak dat deze middelen niet worden vergoed, omdat het gebruik van lijmoplossers huidproblemen kunnen voorkomen. Zeker een derde van de stomadragers heeft regelmatig last van huidproblemen.  Een complexe wond, chronische huidaandoening of een hoog risico op huidbeschadigingen kunnen samen met de output van de stoma zorgen voor ernstige huidproblemen. Deze huidproblemen kunnen weer leiden tot lekkage, met als gevolg meerverbruik van stomamaterialen en vermindering van de kwaliteit van leven.

Goed kunnen functioneren

Afspraken over de aanspraak op stoma hulpmiddelen zijn in 2017 vastgelegd in de module stoma hulpmiddelen. Uitgangspunt hierbij is dat wordt gezocht naar de juiste match tussen dat wat een persoon wil, kan en mag (in termen van beoogd functioneren) en dat wat het hulpmiddel hem/haar kan bieden. De Stomavereniging vindt het daarom onacceptabel dat mensen lijmoplossers nodig hebben om goed te kunnen functioneren, maar deze niet vergoed krijgen.