VGZ in hoger beroep tegen tussenvonnis lijmrestverwijderaars

Eind 2018 oordeelde de rechtbank in Arnhem in een tussenvonnis dat lijmrestverwijderaars onder bepaalde voorwaarden gekwalificeerd kunnen worden als medisch hulpmiddel en voor vergoeding in aanmerking zouden moeten komen. De Stomavereniging liet weten dat VGZ nog tegen deze uitspraak in beroep kon gaan. Recent is gebleken dat zij hiervan inderdaad gebruik zullen maken.

Onbegrijpelijk

De Stomavereniging begrijpt dit niet. Uit onderzoek bij 443 mensen met een stoma blijkt namelijk dat mensen met een stoma hulpmiddelen voor de huid gebruiken om huidproblemen te voorkomen. Dit leidt tot minder pijn, minder stomamateriaalgebruik en dus tot lagere zorgkosten en een hogere kwaliteit van leven.

Soms wel vergoed

De meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek gebruikt deze middelen om de huid schoon te maken (60%), een minderheid om de stomaplak voorzichtig van de huid los te weken zodat de huid niet (verder) beschadigt (22%). Opvallend aan het onderzoek was dat bleek dat er een verschil zit in de vergoeding van deze middelen. Meer dan de helft van de mensen hoeft het gebruik van hulpmiddelen voor de huid niet zelf te betalen. Mensen die bij CZ verzekerd zijn hoeven het minst vaak te betalen voor deze hulpmiddelen. VGZ verzekerden betalen deze hulpmiddelen het vaakst zelf.

Uitkomst

Via onze website, FacebookLinkedIn en Twitter houden wij u op de hoogte over de uitkomsten van deze zaak.

Stoma app
25 februari 2020

Wil jij meedenken over een nieuwe app voor stomadragers?

Het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) ontwikkelt een mobiele applicatie om mensen met een stoma...

belasting
18 februari 2020

Belasting: aftrek zorgkosten 2019