Stomakker

StoMakker: de Stoma App voor kinderen

Binnenkort start de ontwikkeling van een mobiele applicatie voor kinderen met een stoma. De app heeft als doel om kinderen beter en gerichter te informeren en te begeleiden, wat kan helpen bij het leren omgaan en accepteren van een stoma. De app wordt ontwikkeld door het Amsterdam Medisch Centrum, locatie AMC in samenwerking met de Stomavereniging, Stichting Stomaatje, Crohn & Colitis NL en de Maag Lever Darm Stichting

Ingrijpend voor een kind

Een stoma krijgen is enorm ingrijpend, zeker voor een kind. Heldere, toegankelijke informatie is dan belangrijk. Ervaringsdeskundigen, stomaverpleegkundigen, artsen én kinderen willen daarom samen een bijzonder medisch hulpmiddel bouwen. Een app, waarmee je leert omgaan met je stoma door te gamen. En waarmee je veilig kunt chatten met ándere kinderen met een stoma! Want niemand begrijpt je tenslotte zo goed als een lotgenootje.

De Medische Inspirator Prijs 2020

De app “StoMakker” heeft de Medische Inspirator Prijs 2020 van ZonMw gewonnen met maar liefst 45% van de stemmen. De Medische Inspirator is een stimuleringsprijs voor de meest inspirerende samenwerking tussen patiënt, patiëntenorganisatie en onderzoeker. Door deze prijs kunnen we de app StoMakker ook echt gaan bouwen. Heel veel dank voor iedereen die op dit project gestemd heeft! Dankzij jouw stem is het mogelijk om deze app te realiseren en zo de begeleiding van kinderen met een stoma beter en leuker te maken.

Het idee van de ‘StoMakker’ app was onder andere te zien bij:

Filmpje