In elke editie van Vooruitgang laten we je kennismaken met een stomadrager uit een ander land. Ditmaal: August Uitzetter (34) uit Mexico Stad.

Kun je onze lezers iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is August, ik woon sinds 2008 in Mexico Stad met mijn Mexicaanse vrouw en 17 geadopteerde straathonden. Ik werk als Client Success Manager Coordinator voor een groot IT-bedrijf.

Wat was de aanleiding van je stoma?

Twee jaar geleden werd er bij mij colitis ulcerosa geconstateerd. Ineens kreeg ik uit het niets diarree met bloed. Ik dacht er eerst niet veel van, maar toen het alsmaar erger werd, stapte ik toch naar de dokter.

Hoe ging dat verder?

Ik ben in behandeling geweest bij drie verschillende ziekenhuizen, zowel een privé ziekenhuis als twee overheidsziekenhuizen. In december 2019 werden de symptomen zo erg dat ik een maand in het ziekenhuis heb gelegen zonder dat de artsen mijn ziekte echt onder controle kregen. In januari 2020, nadat ik bijna doodging, is de knoop doorgehakt en is er een permanent ileostoma aangelegd. Helaas kreeg ik twee dagen erna een peristomale hernia en moest ik opnieuw worden geopereerd. Dankzij de hulp van mijn vrouw en mijn vader, die speciaal overkwam, gaat het nu beter en geniet ik weer van het leven.

Hoe reageerde je toen je hoorde dat je een stoma kreeg?

De meeste artsen wilden voor colitis ulcerosa geen stoma aanleggen, terwijl het voor mij de beste oplossing was. Gelukkig kwam ik in een overheidsziekenhuis terecht. Daar hebben ze me uiteindelijk geopereerd.

Hoe kom je aan je stoma materiaal?

Stomamateriaal wordt volledig vergoed door de overheid maar is van slechte kwaliteit en geeft veel irritatie op de huid. Ik bestel daarom zelf stomamateriaal van een Europese leverancier.

Is er in Mexico ook een Stomavereniging?

Ja, mijn chirurg uit het overheidsziekenhuis heeft een vereniging opgezet om mensen te helpen na de operatie. Helaas is het een van de weinige verenigingen in Mexico en hebben ze geen van alle een groot ledenbestand.

Heeft de coronacrisis nog gevolgen voor jou en je stoma?

Niet direct, maar Mexico Stad is wel zwaar getroffen. Soms zijn de mensen slecht geïnformeerd en vallen ze zelfs ziekenhuizen en medisch personeel aan. Heel anders dan in Nederland!

Tekst: Ingrid Buijs