Ida Engblom uit Kopenhagen, Denemarken

Kun je onze lezers iets over jezelf vertellen?

Ik ben 28 jaar oud en ben onlangs afgestudeerd als landschapsingenieur. Ik woon in Kopenhagen. Naast mijn betaalde baan ben ik als vrijwilliger werkzaam als voorzitter van de jongerengroep van de Deense stomavereniging.

Sinds wanneer heb jij een stoma?

Ik werd geboren zonder dikke darm en met anale atresie, een aangeboren afwijking waarbij de anus zich niet goed heeft ontwikkeld. Toen ik veertien dagen oud was, kreeg ik een ileostoma. Voor mijn ouders een zeer heftige periode, maar zelf weet ik niet beter dan dat ik een stoma heb.

Hoe bestel jij je stomamaterialen?

Via internet bij een leverancier uit Denemarken. Alles wat ik nodig heb, kan ik bestellen. Nog nooit is er iets geweigerd of niet geleverd. Alles wordt vanuit het belastingstelsel gefinancierd, ik hoef niets bij te betalen. Ook de bezoeken aan artsen en het ziekenhuis worden vergoed vanuit het belastingsysteem. Denemarken heeft wat dat betreft een uitzonderlijke positie.

Hoe vaak bezoek je een stomaverpleegkundige?

Ik ga alleen naar de stomaverpleegkundige als ik het nodig vind of als ik klachten heb. De laatste keer dat ik haar zag, is alweer drie jaar geleden, vanwege huidproblemen.

Kun je iets meer vertellen over de Deense stomavereniging?

Die bestaat al sinds 1951. Toen ik vijf jaar oud was, werd ik zelf lid. In 2010 werd ik voorzitter van de jongerengroep. Wij proberen twee keer per jaar een bijeenkomst te organiseren. Meestal koken en eten wij dan met elkaar. Ook bezoek ik, net zoals jullie in Nederland doen, jongeren die een stoma gaan krijgen. Zo kunnen ze zien hoe ik leef met een stoma, hoe ik mij verschoon en hoe mijn dag er uitziet. Mijn boodschap is dat je een normaal leven kunt leiden.’

Tekst: Carlijn Willemstijn