Werkgroep irrigeren

De één spreekt over (darm)spoelen, de ander over irrigeren. Het gaat hierbij om spoelen van de dikke darm met behulp van lauw kraanwater. Het is een manier voor colostomadragers om de darm te legen. Daarna kunnen ze een, twee of zelfs drie dagen zonder stomazakje verder. Om meer bekendheid aan deze methode te geven is de werkgroep irrigeren opgericht.

Wat doet de werkgroep irrigeren?

De werkgroep zet zich op alle mogelijke manieren in om het irrigeren of darmspoelen meer bekendheid te geven. Zij vergaderen een paar keer per jaar over de activiteiten die zij ondernemen. Daarnaast beantwoorden zij vragen over irrigeren van leden en niet-leden.

Verder heeft de werkgroep irrigeren altijd een stand op de Stomadagen die de Stomavereniging 3 tot 4 keer per jaar houdt. Op deze dagen organiseren zij ook een workshop over darmspoelen/irrigeren. Deze workshop wordt verzorgd door een stomaverpleegkundige.

Heb je vragen over irrigeren?

Wil je bijvoorbeeld weten hoe het in de praktijk werkt? Of spoel je al maar loop je tegen bepaalde kwesties aan en ben je benieuwd hoe je die kunt oplossen? Stuur een e-mail naar info@stomavereniging.nl o.v.v. ‘werkgroep irrigeren’. De werkgroep neemt dan zo spoedig mogelijk contact met je op.