‘Een stoma, dat is toch iets voor oude mensen?’. Of: ‘Bah, wat vies!’

Wie een stoma krijgt of heeft, wordt geconfronteerd met vooroordelen. Veel mensen kampen met gevoelens als schaamte, en dat is zonde. Want ook met een stoma kun je voluit leven!

Wereld Stomadag
1 oktober is de Dag van de Stoma. Vandaag lanceert de Stomavereniging een taboedoorbrekende campagne met in de hoofdrol: adembenemend mooie portretten in woord en beeld van krachtige, levenslustige mensen. Mensen die middenin het leven staan. Die bedrijven leiden, aan bodybuilding doen, gek zijn van mode of de wereld over reizen in een camper. Mensen die kinderen krijgen en zich geliefd weten. En toevallig hebben ze een stomazakje op hun buik.

40.000 mensen
Ongeveer 40.000 mensen in Nederland hebben een stoma. Jaarlijks komen er zo’n 7.000 bij. Een stoma is een uitgang van de darm op de buik. De ontlasting of urine wordt opgevangen in een zakje. Vaak is een stoma het gevolg van een ziekte zoals darm- of blaaskanker, de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Of je nu jong bent of oud, het krijgen van een stoma heeft veel impact. Met deze campagne laten wij zien dat je ook met een stoma kunt leven zoals je wilt.

Je kunt ‘Onbegrensd’ eenvoudig openen op je laptop, iPad of mobiel. Zo lees je ‘m deze zondag heerlijk op je gemak. Veel leesplezier en laat ons weten wat je ervan vindt! Klik hieronder op de cover om ‘Onbegrensd’ te openen.

Leestip: Klik op de drie puntjes rechtsbovenin je scherm. Afhankelijk van je apparaat klik op ‘Weergave met twee pagina’s’. Of klik op ‘Paginaweergave’ en klik op ‘Scrolrichting – Verticaal’en vervolgens op ‘Volledig scherm’. Zo leest het net als een magazine!

Tags: