Marianne Bissegger (56) is op vakantie in Engeland als ze in het ziekenhuis belandt. Een blindedarmontsteking, vermoedt de arts. Het blijkt een tumor in de dikke darm te zijn, mét uitzaaiingen. Ze zou niet meer genezen.

Het liep gelukkig anders: driekwart jaar na de operatie hoort Marianne tijdens een second opinion dat ze schoon blijkt. Maar ze krijgt óók te horen dat ze vanwege een BRAF-mutatie maar één procent kans heeft dat de kanker niet terugkomt.

‘Mijn man zei meteen: wij gaan voor die ene procent. Ik wil me niet laten leiden door angst. Angst maakt dat er in je lichaam meer cortisol wordt aangemaakt, dat beïnvloedt je hormoonstelsel en hoe je je voelt.’

Marianne zorgt goed voor zichzelf. Ze eet veganistisch, biologisch en onbewerkt, en sport veel. ‘Sport levert een waardevolle bijdrage aan je conditie en vergroot je overlevingskansen. Daarbij: hardlopen helpt mij enorm om mijn hoofd leeg te maken.’ Dát en mindfulness helpt haar ook bij het omgaan met angst. ‘Dat is zo’n krachtig middel. Het helpt mij om in het hier en nu te leven, om verdriet en frustraties even te vergeten. Om dankbaar te zijn voor wat er wél is.’ Ze kon zich er niet altijd toe zetten, en dan zei Leon: kom, we gaan samen liggen om een bodyscan te doen. ‘Het gaf hem óók houvast, hij was ook bang en verdrietig.’

Maart is darmkankermaand en daarom vragen wij graag je aandacht voor de campagne van Stichting Darmkanker. Voor mensen die leven met of na darmkanker ontwikkelt de stichting het nazorgprogramma Sterk na Darmkanker. Dit wordt hét startpunt waaruit zij hun leven weer kunnen opbouwen. Want hoe ga je om met vermoeidheid? Of met angst voor terugkeer van de kanker? En hoe praat je met je partner over alles wat jullie hebben doorgemaakt?

Als patiëntenorganisatie ontwikkelt Stichting Darmkanker dit programma omdat nazorg in Nederland lang niet altijd wordt vergoed. Ook is er geen revalidatiearts of casemanager die inventariseert waar iemand behoefte aan heeft, die informatie of hulp regelt en afstemt met eventuele andere behandelaars.

Deze begeleiding kost geld. Om 350 mensen te helpen, is € 100.000 nodig.
Wil jij het verschil maken voor mensen die zijn geconfronteerd met darmkanker? Spaar mee!

Doneer nu via onderstaande knop: