Het Maastricht UMC+ heeft vanaf nu een stomavriendelijk toilet. Wat een geweldig initiatief! De Stomavereniging ging uiteraard langs.

Tijdens hun promotieonderzoek naar chirurgische uitkomsten na darmkanker ontdekten Danique Heuvelings en Anke Gielen iets opvallends: veel patiënten met een stoma benoemden de uitdagingen van het verzorgen van hun stoma in openbare toiletten. Reden voor de arts-onderzoekers om, samen met chirurg Tina van Loon en physician assistant Jischmaël van der Horst, te zorgen voor een stomavriendelijk toilet in het MUMC+. Ze lieten een mindervalidetoilet aanpassen op de verpleegafdeling voor maag- lever- darmpatiënten. Dat toilet kreeg een plankje met stomareinigingsdoekjes en ruimte om stomamateriaal op te leggen, een kantelbare spiegel voor beter zicht op de stoma, en haakjes om kleding en andere items op te hangen tijdens de stomaverzorging. En ze ontwierpen een bordje dat kenbaar maakt dat het om een stoma-vriendelijk toilet gaat.

“Het MUMC+ is voor zover wij weten het eerste ziekenhuis met een stomavriendelijk toilet,” zegt Henny Bastiaansen, regiocoördinator van de Stomavereniging. “En dat is zo belangrijk. In dit toilet hoeven we onze spullen niet meer op de vloer, in een natte wastafel of op de toiletdeksel te leggen.” Maar het gaat niet alleen om het gemak. “Soms krijg ik commentaar als ik een invalidentoilet gebruik, omdat mensen niet snappen waarom ik het nodig heb. Het stomabordje bij het toilet geeft erkenning.” Het team wil daarom op meer locaties in het ziekenhuis stomavriendelijke toiletten maken, waarvoor ze de handen in elkaar slaan met de stomaverpleegkundigen. En dat is heel goed nieuws!