Loop jij warm voor Stichting Darmkanker? En wil jij je inzetten om de zorg en kwaliteit van leven van mensen die met darmkanker te maken krijgen te verbeteren? Stichting Darmkanker zoekt een betrokken en communicatief sterke bestuursvoorzitter die samen met de andere bestuursleden verder richting kan geven aan onze patiëntenorganisatie.

Stichting Darmkanker
Stichting Darmkanker zet zich in voor mensen die geconfronteerd worden met darmkanker en hun naasten. Wij behartigen de belangen van de 80.000 mensen die hier in Nederland mee te maken hebben. De focus is, naast belangenbehartiging, gericht op goede informatievoorziening, kwaliteit van zorg, onderzoek en lotgenotencontact.

Stichting Darmkanker is een jonge patiëntenorganisatie. De komende jaren speelt het verder uitbouwen en het verankeren van de stichting in een veranderend zorglandschap een belangrijke rol. Patiëntenorganisaties nemen een steeds belangrijkere positie in bij de ontwikkelingen rondom kwaliteit van zorg en leven. Om mee te kunnen gaan in deze veranderende omgeving is een stevige en professionele patiëntenorganisatie een must. Dat vraagt ook om substantieel meer funding en een intensieve samenwerking met partners in de zorgketen en collega-organisaties.

De stichting is ambitieus en op zoek naar een enthousiaste, verbindende en inspirerende voorzitter die onze stichting mee willen uitbouwen. Stichting Damkanker werkt daarbij nauw samen met de Stomavereniging.

Vacature Bestuursvoorzitter
Het bestuur richt zich op het maken en vaststellen van de prioriteiten in het beleid van de stichting voor de komende jaren.

Als bestuursvoorzitter werk je samen in een team van bestuursleden en kom je gemiddeld elke zes weken bij elkaar om te overleggen. Hierbij is ook de directeur van het Landelijk Bureau aanwezig, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van alle (strategische) beleidsbeslissingen. Als bestuursvoorzitter stuur je op afstand, bepaal je mede de koers en breng je expertise en ervaring in om Stichting Darmkanker verder te laten groeien.

Welke werkzaamheden heb je als bestuurder?

• Je bent het gezicht naar buiten en vertegenwoordigt Stichting Darmkanker bij voorkomende gelegenheden.
  • Geeft leiding aan de vergaderingen en stemt nauw af met de directeur over de koers en de voortgang van de werkzaamheden.
  • Je hebt zelf ervaring met darmkanker en vanuit deze achtergrond werk je met je mede bestuursleden, bureau en vrijwilligers aan de verdere ontwikkeling van de stichting.
  • Je hebt feeling met de positie van een patiëntenorganisatie, hun rol in het zorglandschap en je bent bereid je te verdiepen in de ontwikkeling van patiëntenorganisaties, de gezondheidszorg in het algemeen en darmkanker in het bijzonder.
  • Je hebt een advies- en klankbordfunctie voor de directeur, het Landelijk Bureau en de vrijwilligers.
  • Vanuit betrokkenheid geef je gevraagd en ongevraagd advies.

Ook interessant om te weten:

• De tijdsindicatie voor deze bestuursfunctie is gemiddeld twee dagen per maand.
  • Bestuursleden worden voor drie jaar benoemd en zijn herbenoembaar.
  • De bestuursfunctie is onbezoldigd, waarbij uiteraard wel sprake is van een vergoeding van de gemaakte onkosten.

Stichting Darmkanker is op zoek naar jou!

• Wil je graag op bestuurlijk niveau een patiëntenorganisatie mee besturen?
  • Voel je je betrokken bij darmkanker en de kwaliteit van leven van mensen met darmkanker en hun naasten?
  • Is het jouw kracht om goed en helder te communiceren en je netwerk in te zetten voor de stichting?
  • Heb je er plezier in om samen met een team van enthousiaste bestuursleden te werken?
  • Kun jij de stichting helpen verder te groeien en meehelpen om meer financiële middelen te krijgen voor Stichting Darmkanker?
  • Ben jij bereid je netwerk in te zetten om de belangen van mensen met darmkanker te vertegenwoordigen en voor het voetlicht te brengen?
  • Heb je zelf ervaring met darmkanker en wil je die ervaring inzetten om de informatie en zorg over darmkanker te helpen verbeteren?

Dan zijn zij op zoek naar jou! Ze nodigen je graag uit om contact met ons op te nemen. Stuur een mail met je CV en motivatie naar: info@darmkanker.nl of bel voor meer informatie naar Rein van der Leeuw, voorzitter van Stichting Darmkanker via 06-53473790.  Je kunt ook contact opnemen met Jan Hobbelen, directeur Stichting Darmkanker en de Stomavereniging via 06-41190949.

Graag ontvangt Stichting Darmkanker je sollicitatie voor 01/07/2024.