De wachttijden in de MDL-zorg zijn lang, terwijl mensen met maag-, darm- of leveraandoeningen vaak veel behoefte hebben aan duidelijke uitleg en praktische handvatten. Daarom lanceert MDL Fonds de MDL Hulplijn: een telefonisch aanspreekpunt dat patiënten laagdrempelig toegang geeft tot deskundige tips, betrouwbare informatie en een luisterend oor.
Via de MDL Hulplijn krijgen bellers een ervaringsdeskundige op MDL-gebied aan de lijn. Deze persoon kan gerichte adviezen geven, meedenken over vervolgstappen en waar nodig doorverwijzen naar informatie en ondersteuning die ontwikkeld is in samenwerking met MDL-artsen. Daarnaast biedt de Hulplijn ruimte voor het delen van zorgen en ervaringen. Zo wordt niet alleen voorzien in de behoefte aan betrouwbare informatie, maar ook in persoonlijke ondersteuning.
“Artsen doen belangrijk werk bij diagnose en behandeling. Met de MDL Hulplijn willen we patiënten extra handvatten geven om in hun dagelijks leven beter met klachten om te gaan,” zegt Mariël Croon, directeur van MDL Fonds. “We merken aan de vele voorlichtingsvragen die dagelijks binnenkomen dat er grote behoefte is aan toegankelijke en betrouwbare informatie. Met de Hulplijn helpen we patiënten om zelf meer grip te krijgen op hun klachten en tegelijkertijd de druk op de zorg te verlichten.”
De MDL Hulplijn is er voor mensen met uiteenlopende aandoeningen, waaronder de ziekte van Crohn, brandend maagzuur, prikkelbare darm syndroom (PDS), leverziekten en kanker aan een van de MDL-organen. Ook naasten kunnen met hun vragen terecht. Mensen met stoma-gerelateerde vragen worden doorverwezen naar de ervaringsdeskundigen binnen de Stomavereniging, die hen verder kunnen ondersteunen.
Bereikbaarheid
De MDL Hulplijn is bereikbaar van maandag t/m donderdag tussen 09.30 en 12.30 uur via 033 – 752 35 50. Meer informatie is te vinden op www.mdlfonds.nl/hulplijn.