Diny Aleven (85) vroeg zelf om een stoma. Maar toen ze ‘m eenmaal had, was ze helemaal niet blij. ‘Ik gaf mijn stoma de schuld van alles. Dankzij coaching leerde ik ermee omgaan.’

Waarom heb je een stoma gekregen?
‘Al jarenlang had ik last van mijn darmen, maar meestal was het na een korte opvlamming weer onder controle. Drie jaar geleden kreeg ik plotseling vijf ontstekingen kort achter elkaar. Na een dubbele darmoperatie, zowel aan de dikke als aan de dunne darm, kreeg ik steeds meer problemen met mijn ontlasting vanwege littekenweefsel. De artsen voorspelden dat dit zo zou blijven. Dat wilde ik niet. Twee jaar na de operatie heb ik gevraagd om een stoma.’

Wat gebeurde er toen?
‘Er ging er veel mis. Eerst lag ik vijf weken in het ziekenhuis vanwege een longontsteking en een bacteriële infectie. Eenmaal weer thuis, kreeg ik last van mijn benen en voeten. Op een gegeven moment kon ik niet meer lopen. Het bleken een verstopte ader en een hematoom te zijn. Ik moest vier maanden revalideren. Omdat alle ellende was ontstaan toen ik de stoma kreeg, gaf ik de stoma de schuld. Ik vervloekte dat ding en had spijt dat ik eraan was begonnen. Ik was er vies van en ik maakte zelfs stomazakjes met doodshoofden.’

Hoe ben je eroverheen gekomen?
‘Dankzij het coachingsprogramma Sterk met Stoma van de Stomavereniging. Mijn coach heeft me geholpen om me over de aversie heen te zetten. Hij leerde me inzien dat ik leuke dingen moest gaan doen en ook naar de positieve kant moest kijken. Aan het einde van de revalidatie kwam de ommekeer. Ik besefte dat ik al maanden geen buikpijn meer had, dankzij de stoma.’

Hoe gaat het nu?
‘Nu ben ik er blij mee. Ik kan alles weer en ik heb nooit last van mijn darmen. Ik ben laatst zonder problemen een hele dag op pad geweest met een vriendin, naar de Margriet Winterfair. Ook ben ik opnieuw begonnen met fietsen en met mijn vrijwilligerswerk in het verzorgingshuis. Autorijden is ook weer een wens, maar eerst voorzichtig met een instructeur ernaast. Ik wandel elke dag en sport twee keer per week bij de fysiotherapeut. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik 102 jaar oud word, en daar moet je wel wat voor doen.’

En je stoma?
‘Er gaat wel eens wat mis, bijvoorbeeld als ik het zakje verwissel. Mijn stoma heet Pietje, en Pietje houdt zich niet altijd aan de afspraken. Ook wissel ik soms van materiaal, omdat ik eczeem krijg onder de huidplak. Bij ander materiaal zit die plak op een andere plek en dan kan het genezen. Maar ik ben inmiddels hartstikke blij met de stoma. Ik heb vrijheid en nooit meer buikpijn.’

Tekst Arwen Kleyngeld – Foto Joris Aben

Heb jij ook interesse in het coachingsprogramma, net zoals Diny? Lees hier alles over het programma en vraag een kennismakingsgesprek aan!

  • Deel dit bericht via