Bijna 100% van de mensen met een stoma die kanker hebben gehad, ervaren jaren later nog steeds lichamelijke of psychische klachten. Twee derde schrijft deze klachten zeker toe als een gevolg van kanker. De meest voorkomende klachten bij mensen die kanker hebben gehad aan het spijsverteringskanaal of blaas zijn vermoeidheid (61%) en seksuele problemen (55%). Waarbij de vermoeidheid vooral door vrouwen wordt ervaren en de seksuele problemen door mannen. Dat blijkt uit onderzoek van de Stomavereniging in samenwerking met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK).

Veel mensen jaren na kanker toch nog klachten

Met de resultaten willen de NFK en de Stomavereniging aandacht vragen voor dit verborgen probleem. “Het gaat erom dat mensen zich ervan bewust zijn wat de gevolgen van kanker kunnen zijn en dat je jaren nadat je kanker hebt gehad er nog steeds last van kunt hebben”, zegt directeur-bestuurder Arja Broenland.

In het afgelopen jaar kregen bijna 110.000 Nederlanders kanker. Ruim de helft hiervan geneest of wordt chronisch patiënt. Veel mensen krijgen jaren na hun behandeling toch nog klachten. Ruim 6 op de 10 ondervraagden ervaart hierdoor beperkingen in hun werk of opleiding en bij hun sport of hobby. De helft van de mensen heeft door deze late gevolgen ook problemen in hun relatie en sociale contacten en 44% binnen hun familie of gezin.

Vermoeidheid is bij mensen met een stoma de meest voorkomende klacht.De top 3 klachten bij mensen met een stoma zijn:

• Vermoeidheid (61%): vrouwen (69%) hebben hier meer last van dan mannen (56%)
  • Seksuele problemen (55%): twee keer zoveel bij mannen (68%) als bij vrouwen (34%)
  • Slechte lichamelijke conditie (50%)

Hoe ermee om te gaan?

Mensen gaan op verschillende manieren met deze late gevolgen om. De meesten praten erover met hun partner, familie of vrienden. De helft doet aan sport en beweging en/of probeert overbelasting te voorkomen door werk of activiteiten aan te passen. En ruim 1 op de 4 mensen praat erover met hun arts of andere zorgverlener, zo laat het onderzoek zien.

Luisterend oor

Sommige late gevolgen zoals vermoeidheid en pijn zijn volgens deelnemers aan het onderzoek niet op te lossen. Dan zit er niets anders op dan het te accepteren. Stomadragers vinden het lastig dat mensen niet echt luisteren of het niet snappen. Ze hebben dan vaak geen zin om het steeds weer uit te moeten leggen. Dan kan het fijn zijn om ervaringen uit te wisselen met andere stomadragers. Op zoek naar een luisterend oor? Neem contact op met de Stomavereniging.

Tags: