12 mei 2022 was de Dag van de Verpleging. Om alle stomaverpleegkundigen in het zonnetje te zetten, zette de Stomavereniging de actie ‘Mijn stomaverpleegkundige is goud waard’ op. Mensen met een stoma of pouch kunnen vandaag hun verpleegkundige nomineren en – geheel coronaproof – een award in de vorm van een speciaal mondkapje uitreiken om hem of haar te bedanken voor goede zorg, steun en betrokkenheid.

Natuurlijk laten zij ook andere stomadragers zien dat hun stomaverpleegkundige GOUD is. Foto’s en filmpjes van de overhandiging worden gedeeld op social media met #goud of #mijnstomaverpleegkundigeisgoud.

Meer dan 150 aanmeldingen!

Op de actie van de Stomavereniging is enthousiast gereageerd: er zijn meer dan 150 aanmeldingen. Dat zoveel mensen hun waardering voor hun stomaverpleegkundige uiten, is niet zo gek: hij of zij kan het verschil maken in het leven met een stoma of pouch. Hieronder enkele motivaties die ingestuurd werden:

• ‘Ik had het moeilijk nadat ik mijn stoma kreeg, maar met haar betrokkenheid en vakkundige tips en tricks heeft Corien mij door deze onzekere, zware tijd heen gesleept!’ – Dominique
  • ‘Door het zelfvertrouwen dat zij mij gaf, heb ik al snel mijn leven weer opgepakt. Ik ben zelfs de Mont Ventoux op gefietst en nu aan het trainen voor het Pieterpad. Ik heb inmiddels drie stoma’s, maar met Maaike kom ik verder.’ – Annet
  • ‘Zij is realistisch, daagt je uit, helpt je altijd verder, is vriendelijk en grappig. Precies wat je nodig hebt.’ – Marieke

Uitreikingen

In de aanloop naar 12 mei en vandaag, op de Dag van de Verpleging, worden de mondkapjes coronaproof uitgereikt aan de stomaverpleegkundigen. De eerste uitreikingen zijn al een feit: Natascha nomineerde Gerda, Ingrid, Ilonka en Nicole van het ETZ in Tilburg.

Ze schrijft hierover: ‘In twee maanden tijd van niets naar een colostoma naar een illeostoma….Ondanks een jaar inlezen, voorlichting en bedenktijd toch ingrijpend. Mede dankzij jullie steun, jullie geduld en jullie geloof in mij….ben ik er mentaal goed uitgekomen. Niets is jullie teveel, jullie stimuleren en gaven mij zelfvertrouwen. Het feit dat ik maar een belletje of een mailtje hoef te doen, jullie nemen echt snel contact op, voelt dat ik me serieus genomen voel. Als ik me onzeker voel, of ik krijg last van lekkages, of ik ben bang dat ik over mijn limiet ga, wat betreft materiaal jullie zijn er! Daarom nomineer ik jullie alle vier voor stomaverpleegkundige van het jaar 2021!

Je kunt vandaag alle uitreikingen volgen op de social media kanalen van de Stomavereniging (Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram). Daar worden diverse foto’s en berichten gedeeld. Een samenvatting van alle uitreikingen verschijnt uiteraard ook later op onze website en in ons kwartaalmagazine Vooruitgang.

Chocoladereep

De Stomavereniging vindt álle stomaverpleegkundigen in Nederland echte superhelden. Daarom stuurde de belangenorganisatie een verrassing naar alle stomapoli’s in Nederland: een speciaal voor deze gelegenheid ontworpen Tony’s Chocolonely-reep. Geniet ervan!