Wij vroegen onze leden van StomaJONG hoe zij tijdens de feestdagen omgaan met hun stoma. Hieronder vind je hun antwoorden. En hoe ga jij de feestdagen tegemoet? Zijn er dingen waar je tegen op ziet of juist naar uitkijkt?

Nick (32)
Ik kan sinds mijn stoma meer genieten van bijzondere dagen, zoals de kerst. Ik kan gewoon de middag/avond doorbrengen en rustig een wandeling maken zonder te hoeven nadenken of er een wc in de buurt is. Ik kan me nu echt richten op de belangrijke dingen in het leven.

Alette (33)
Ik heb een ileostoma, maar ik heb ook sonde voeding. Of het nu een speciale feestdag is of niet, ik kan niet eten. Maar ik vind het een fijn idee dat iedereen die met de feestdagen bij ons eet, daar van geniet. Daar word ik heel blij van. Het is een bepaalde mindset die bij mij volledig is veranderd.

Jo (35)
Wat mijn ileostoma betreft zijn de feestdagen niet anders geworden. Wel is alle verpakkings materiaal van mijn stomaspullen een welkome bron bij het maken van surprises voor Sinterklaas. De complicaties bij het plaatsen van mijn stoma hebben er wel voor gezorgd dat ik niet meer kan eten en 100 procent afhankelijk ben van sondevoeding, dus echte uitgebreide kerstdiners doen we niet meer.

Dustin (38)
Wat betreft eten en drinken is het voor mij anders geworden. Ik heb sinds vier jaar twee stoma’s. Of dat de feest dagen beïnvloedt? Jazeker. Maar niet alleen dan. Mijn stoma’s kreeg ik na een ernstige ziekte. Daardoor is mijn leven erg ver anderd, maar ik ben heel blij dat ik het dankzij de stoma’s heb overleefd. Er zijn belangrijkere dingen om mee bezig te zijn tijdens de feest dagen, zoals het gezellig hebben met elkaar. En gelukkig zijn er nog steeds genoeg dingen die ik wel kan eten en drinken. Alles met beheersing.

Herkenbaar? Wil jij meepraten over dit onderwerp in onze Facebookgroep? Meld je dan vandaag nog aan de Facebookpagina StomaJONG van de Stomavereniging.