Wij vroegen onze leden van StomaJONG hoe zij denken over het ouder worden met een stoma. Hieronder vind je hun antwoorden. En hoe denk jij over het ouder worden met je stoma? Zijn er dingen waar je tegen op ziet of juist naar uitkijkt?

Munnegub (31)
Ik heb gekozen voor een eindstandig ileostoma en ik onderga binnen aanzienlijke tijd een rectumamputatie. Als ik denk aan ouder worden kijk ik er met meer hoop en vertrouwen tegenaan dan ik deed met mijn darm. Dus we gaan het wel zien!

Sarah (31)
Ik denk er soms wel aan, hoe het zou moeten als ik bijvoorbeeld dement zou worden, en dat het vervelend is als ik mijn stoma zakje dan niet meer zelf kan verwisselen. Maar dan denk ik tegelijkertijd: ook als je geen stoma hebt, dan zit je in zulke situaties met dezelfde problemen, dus het zal wel loslopen. Ik ben me door mijn ziekte vooral bewust van het belang fit en gezond te blijven, dus ik hoop dat ik daardoor zo lang mogelijk alles zelf kan blijven doen.

Kristel (30)
Ik heb mijn stoma pas sinds 2021 en ik merk dat ik veel moeite heb gehad om het te accepteren omdat deze urinestoma snel lekt. Daarvoor heb ik een navelstoma gehad die nooit lekkages gaf.

Suus Mei (20)
Tonnie (m’n stoma) heb ik als noodgedwongen kerstcadeau gekregen. Hoewel hij waarschijnlijk weer opgeheven wordt volgend jaar, sluit ik niet uit dat-ie misschien blijvend is. Ik weet nog dat de medewerkers van de thuiszorg meekeek met mijn stomazorg en zei: ‘Zozo! Dit kan jij nog wanneer je 80 jaar oud bent en met je ogen dicht!’ Ik denk dat dat klopt. Mocht Tonnie bij me blijven dan zal ik ‘m altijd zo goed mogelijk proberen te verzorgen. Ondanks dat ik af en toe nogal kan struggelen met het feit dat dit mijn realiteit is, denk ik dat hoe ouder ik word, hoe natuurlijker mijn stomazorg voor mij zal zijn.

Natie (36)
Ik ben volledig gerust dat het allemaal wel vlot zal lopen. Ik ben nu al helemaal OK met mijn stoma én ik heb al serieuze motorische problemen dus ik zie mijn toekomst vrij ‘rooskleurig’ in. Binnen drie maanden ga ik zelfs horen of ik ook nog een urostoma kan krijgen in plaats van mijn suprapubische stoma waar ik toch best veel praktische problemen mee heb.

Herkenbaar? Wil jij meepraten over dit onderwerp in onze Facebookgroep? Meld je dan vandaag nog aan de Facebookpagina StomaJONG van de Stomavereniging.