Wij vroegen onze leden van StomaJONG met wie zij openlijk over hun stoma praten. Hieronder vind je hun antwoorden. En met wie praat jij openlijk over je stoma? Met wie liever wel of niet?

Susanna, 21
Ik praat vooral met vrienden en familie over mijn stoma. Ik heb ‘m Tonnie genoemd, dus als hij een geluidje maakte zeggen we vaak: Tonnie, houd je mond! Ik maak veel grapjes over mijn stoma, die andere mensen misschien niet zo snel snappen maar mijn vrienden wel.

Linda, 33
Ik praat open en eerlijk over mijn stoma met mijn ouders. En vrienden die heel dicht bij mij staan. Daarmee bedoel ik vrienden op wie ik kan leunen als ik echt ziek ben en die mij dan ook helpen als het nodig is.

Maxime, 31
Ik praat met iedereen over mijn stoma die er in geïnteresseerd is. Ik vertel mensen dan dat het mij niet beperkt, dat ik niet zielig ben en gewoon alles kan.

Natie, 37
Ik praat erover met iedereen die er voor open staat en ik schaam me totaal niet. Ik heb er ook geen problemen mee om uit te leggen waarom en voor de echte curieuze-neuzen laat ik hem zelfs gewoon zien, even zakje open en klaar.

Mieke, 33

Meestal ben ik er open over, ook als ik last heb. Niet echt helemaal hoe rot of pijnlijk het dan is, maar wel dat het even
vervelend gaat. Dat moet ook wel, want dan weten ze met de hardlooptraining waarom ik ineens langzamer ga of waarom ik tijdens een marathon ineens dubbelgevouwen sta.

Herkenbaar? Wil jij meepraten over dit onderwerp in onze Facebookgroep? Meld je dan vandaag nog aan de Facebookpagina StomaJONG van de Stomavereniging.