Meest gestelde vragen

Op basis van alle ervaringen en vragen die de Stomavereniging binnenkrijgt, hebben wij een lijst met meest gestelde vragen gemaakt. Staat uw vraag er niet bij?

 

Afval

Stomamateriaal hoort bij het zogenaamde ‘restafval’. Leeg stomamateriaal (komt vaak voor bij urinestoma en ileostoma) kunt u bij het plastic weggooien. Dit is vaak gratis.

Gebruikt materiaal kan behoorlijk stinken. Om stankoverlast tegen te gaan, geven we u een aantal praktische tips:

  • Hang in de container een pantykous met mottenballen. Hierdoor voorkomt u ongedierte én stank in de container.
  • Gebruik een extra geparfumeerd luierzakje (te koop bij drogisterijen) om uw stomamateriaal in weg te gooien.
  • Gebruik een extra restafval container, die u luchtdicht kunt afsluiten of voorzien van mottenballen.

In veel gemeenten betaalt u voor de hoeveelheid afval die u aanbiedt (kilo’s, inworpen, aantal zakken). Dit is vastgelegd in Diftar (gedifferentieerde tarieven). Stomadragers hebben vanwege hun stomamateriaal standaard meer afval en daardoor meer kosten. In sommige gemeentes is hier een speciale regeling voor. Als u door middel van een doktersverklaring, verklaring van de ziektenkostenverzekeraar, apotheek, leverancier van incontinentiematerialen of specialist kunt aantonen dat u of één van uw gezinsleden stoma- of incontinentiemateriaal gebruikt, kunt u in aanmerking komen voor korting op de afvalstoffenheffing. U kunt bij uw gemeente navragen of er een speciale regeling is en hoe u daarvoor in aanmerking komt.

Om daar achter te komen moet u contact opnemen met uw gemeente. Vaak kunt u voor deze vragen terecht bij de afdeling Milieu. Mogelijk moet u, om in aanmerking te komen voor deze compensatie, een doktersverklaring laten zien.

Wij hebben voor u een overzicht opgesteld met gemeenten: hoe zij met Diftar omgaan en hoe ze u eventueel compenseren. Het overzicht is de laatste stand van zaken. Mocht u meer informatie hebben of in een gemeente wonen waar ook een compensatieregeling geldt, maar die niet voorkomt op ons overzicht, wilt u ons dit dan laten weten via mijnervaring@stomavereniging.nl.

Afhankelijk van het soort stoma: ja. Hebt u een colostoma, dan produceert u gemiddeld tussen de 80 en 120 kilogram meer afval. Hierdoor ontstaat een rechtsongelijkheid, omdat u als stomadrager meer moet betalen voor afval waar u niets aan kunt doen. Voor ileo- en urinestomadragers geldt dit in mindere mate. Leeg stomamateriaal kunt u bij het plastic weggooien en dit is vaak gratis.

Diftar is een vorm van afvalverwerking waar gemeenten voor kunnen kiezen. Diftar staat voor ‘gedifferentieerd tarief’. Naast een vaste jaarlijkse bijdrage, betaalt u voor de hoeveelheid afval die u aanlevert in vuilniszakken, kliko’s of huisvuilcontainers.

Algemeen

In Nederland zijn zo’n 6400 publiek toegankelijke toiletten. Dat is voor veel mensen met een stoma of pouch en buikpatiënten te weinig, zo blijkt uit een inventarisatie van de Maag Lever Darm Stichting en diverse patiëntenverenigingen, waaronder de Stomavereniging. Zij hebben daarom via het platform www.waarkaniknaardewc.nl aan het Nederlands publiek gevraagd om een steunbetuiging te tekenen, en aan winkelketens en horecazaken of zij hun toiletten toegankelijk willen maken. Dit platform en de daarmee gepaard gaande landelijke actie, volgt op het oorspronkelijke idee om een gezamenlijke toiletpas voor mensen met een stoma/pouch en andere buikpatiënten te ontwikkelen. Deze pas komt er misschien nog wel in de toekomst als er nog altijd onvoldoende publieke wc’s zijn.

Een andere handige tip is de HogeNood app. Met de HogeNood app vind je direct het dichtstbijzijnde toegankelijke toilet met je smartphone. HogeNood laat je de route naar het toilet zien, geeft voorzieningen weer – denk aan een rolstoel toegankelijk toilet- en geeft reviews van voorgaande bezoekers. Kijk voor meer informatie op de website van HogeNood.

Nee.

De Stomavereniging heeft circa 7.000 leden.

Er zijn circa 38.000 mensen met een stoma in Nederland.

De Stomavereniging is lid van de volgende koepelorganisaties:

De Levenmetkanker beweging is lid van patiëntenfederatie NPCF en dus is de Stomavereniging dat ook.

Autogordel

Sommige mensen gebruiken hulpmiddelen om de gordel minder te laten knellen. Maar belangrijk is dat juist de spankracht van de gordel geborgd blijft, zodat de autogordel goed en veilig kan blijven werken.

Andere tips die wij binnenkregen van stomadragers:

  • ‘Een oplossing voor het afknellen is een klem, die je aan de gordel bevestigt, waardoor deze niet mee schuift als je beweegt’.
  • ‘Ik heb nu een kussentje van stof gemaakt met daarin schuimrubber, met 2 flappen eraan met klittenband, zodat het schuifbaar blijft en ook in andere auto’s dan de mijne te gebruiken is’.
  • ‘Ik vond hier het volgende op: Ik kocht voor nog geen 10 euro een zogenaamd opblaasbaar neksteun voor gebruik in de auto. Deze neksteun plaatste ik over de stoma heen, zodanig dat de uitsparing om de stoma viel. De autogordel eroverheen en de stoma lag vrij beschermd in de uitsparing. Op lange afstand heb ik nog geen ervaring’.

Soms kunt u na de aanleg van een stoma lastiger een autogordel dragen. In sommige gevallen kunt u ontheffing aanvragen van deze draagplicht. Dit is vastgelegd in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994. In de eerste zes maanden na een operatie wordt ontheffing verleend, omdat het operatiegebied nog geneest. Ook bij complicaties rondom de stoma kunt u een ontheffing aanvragen, zoals bijvoorbeeld bij een grote buikwandbreuk of bij terugkerende infecties. Meer informatie over het aanvragen van een ontheffing vindt u op de website van het CBR.

Belasting

Heeft u aantoonbare hogere uitgaven voor zorg, hulpmiddelen en voorzieningen? Dan komt u in aanmerking voor aftrek van specifieke zorgkosten. Die aftrek kan flink veel belastingvoordeel opleveren. U kunt geld terugkrijgen van de Belastingdienst als er belasting voor u is afgedragen, maar ook als dat niet het geval is geweest.

U krijgt dit belastinggeld niet vanzelf terug. Hiervoor moet u aangifte inkomstenbelasting doen. Op deze pagina kunt u vinden hoe u belastingvoordeel kunt aanvragen en wat de voorwaarden zijn. Of kijk op de website www.meerkosten.nl.

Huidproblemen

De conditie van de huid rondom de stoma is erg belangrijk. Dit bepaalt immers of het opvangmateriaal goed kan worden bevestigd. Een ontstoken of geïnfecteerde huid leidt meestal tot meer problemen, zoals lekkages, omdat het opvangmateriaal niet goed kan worden aangebracht. Bij huidproblemen is het daarom belangrijk dat u op tijd de stomaverpleegkundige op de hoogte brengt. Hij of zij kan inschatten of de hulp van een arts of een gespecialiseerde verpleegkundige moet worden ingeschakeld. Bij specifieke huidproblemen kunt u het beste advies inwinnen bij een dermatoloog. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Huidproblemen’.

Hulpmiddelen

Op dit moment is het zo geregeld dat zorgverzekeraars een steunband voor preventief gebruik niet vergoeden. Bij een bestaande breuk wordt de band wel vergoed. Wij als Stomavereniging pleiten er wel voor dat een breukband ook voor preventief gebruik moet worden vergoed, wanneer dit echt noodzakelijk is. Het is daarom belangrijk dat u goede argumenten kunt aandragen bij uw zorgverzekeraar  om aan te geven waarom u wel een steunband nodig heeft, ondanks dat er geen breuk aanwezig is. Wij adviseren u hiervoor een afspraak te maken met uw stomaverpleegkundige. Zij kan u hierbij helpen.

Irrigeren

De plug kan ook gebruikt worden wanneer u niet spoelt. Maar sommige mensen geven aan dan veel druk te ervaren. U kunt hierover het beste advies inwinnen bij de stomaverpleegkundige. Daarnaast kunt u vragen over het spoelen ook voorleggen aan onze werkgroep ‘Irrigeren’. Zij kunnen vertellen over hun ervaringen met spoelen. Neem hiervoor contact op met de Stomavereniging en zij verwijzen u door.

Spoelen is een kunstmatige manier om bij een colostoma de dikke darm te legen. Spoelen is echter alleen mogelijk als uw stoma op een lager deel van de darm is aangebracht. Wie wil gaan spoelen, kan het beste overleggen met de stomaverpleegkundige of de behandelend arts. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Irrigeren of spoelen’.

Juridisch

Het Juridisch Steunpunt van Iederin is er ook voor leden van de Stomavereniging. Iedereen die lid is van één van de lidorganisaties van Ieder(in) kan voor juridische vragen over regelingen en voorzieningen terecht bij Juridisch Steunpunt. Telefoon: 0900-2356780 (20 cent per gesprek)

Kleding

Bij verschillende speciaalzaken kunt u badkleding vinden speciaal voor mensen met een stoma. Ook zijn er bedrijven die badkleding ontwerpen of op maat maken. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Badkleding’.

Er zijn hulpmiddelen beschikbaar die de buik beschermen en ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld een locus of een steunband zijn, maar ook bijvoorbeeld een panty of maillot.  Bij uw leverancier van stomamateriaal kunt u zo’n ‘locus’ bestellen. Het is een gebogen roestvrijstalen beugel die wat extra ruimte creëert tussen de broekband en de stoma.

Een andere oplossing is om de broeken te laten vermaken, bijvoorbeeld door een stukje elastiek op de plaats van de stoma te laten zetten, zodat de stoma niet knelt. Stretchbroeken, broeken met een elastieken bovenband of het dragen van bretels kunnen ook helpen.

Als u in een rolstoel zit, dan is het een kwestie van uitproberen om te kijken wat het prettigst is. Eventueel kunt u ook advies vragen aan uw stomaverpleegkundige. Daarnaast zijn er ook allerlei kledingwinkels die gespecialiseerd zijn in kleding voor mensen met een stoma. Kijk op onze pagina ‘Kleding’ voor meer informatie.

Sporten

Een stoma hoeft geen belemmering te zijn om naar de sauna te gaan. Mensen met een ileostoma moeten wel zorgen voor extra vocht- en zoutinname. Neem extra drinken mee en probeer regelmatig te drinken. Daarnaast kan door het zweten de huidplak loslaten. Plak voor de zekerheid de huidplak af met speciale tape.

U kunt gewoon gaan zwemmen, ook in de zee. Alle huidplaten zijn waterbestendig en zijn soms zelfs na het eerste uur zwemmen niet of moeilijker te verwijderen. Zorg er wel voor dat de stoma goed is afgesloten, zodat er geen zand of water bij kan komen. Hiermee voorkomt u infecties. De filters van het stomazakje kunt u het beste afplakken met bijgeleverde stickers, zodat het zwemwater het zakje niet laat opbollen. Er is ook een speciaal Gore-tex filter-membraan: dit houdt het water tegen, maar laat wel gassen door. Het filtermembraan kan bij alle stoma’s worden toegepast, zowel één- of tweezijdig. Kijk voor meer informatie ook op de pagina ‘zwemmen of naar de sauna’.

Bij verschillende speciaalzaken kunt u badkleding vinden speciaal voor mensen met een stoma. Ook zijn er bedrijven die badkleding ontwerpen of op maat maken. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Badkleding’.

Ook met een stoma kunt u prima sporten. Sommige sporten zijn niet aan te raden, zoals boksen, judoën, rugby en worstelen. Hierbij kan het stomazakje losraken of beschadigen. Sporten zoals turnen kunt u beter vermijden omdat de buik hierbij intensief wordt belast. Het is wel mogelijk om een op maat gemaakte beschermcap te krijgen via een gespecialiseerde leverancier. Lees meer informatie op de pagina ‘sporten’ of download de folder sportief.

StomaJONG

Omdat de Facebookpagina van StomaJONG is afgeschermd, moet je hiervoor worden uitgenodigd. Ga eerst naar de Facebookpagina van de Stomavereniging en laat daar een privébericht achter. Je krijgt daarna per e-mail een uitnodiging van StomaJONG waarmee je toegang krijgt tot de Facebookpagina. Kijk hier voor meer informatie over StomaJONG.

Stomamateriaal

Heeft u teveel stomamateriaal over en is dit nog ongebruikt, onbeschadigd en compleet? Neem dan contact op met uw medisch leverancier of fabrikant om te vragen of u het terug kunt sturen. Vaak is hiervoor een antwoordnummer beschikbaar, zodat u geen verzendkosten hoeft te betalen. Het teruggestuurde materiaal wordt weer verrekend met uw zorgverzekeraar. Neemt uw medisch leverancier of fabrikant het materiaal niet terug? Dan kunt het materiaal aanbieden op www.stomamateriaalover.nl. Kijk voor meer informatie op deze website.

Er zijn wat algemene tips om geuren tegen te gaan:

  • Voeding: Na het eten van bepaalde voedingsmiddelen kan een sterke geur ontstaan. Het gaat dan bijvoorbeeld om prei, kool en vis. Sommige kruiden kunnen juist een sterke geur tegengaan. Het gaat dan om dille, koriander en salie.
  • Ingeslikte lucht: Wanneer u veel lucht inslikt, kan dit zorgen voor extra gasvorming. Daarom is het advies om goed te kauwen en niet te snel te eten. Ook bijvoorbeeld het eten van kauwgum, het drinken door een rietje, een slecht passend gebit en roken kan zorgen voor extra ingeslikte lucht.
  • Lege darmen: Wanneer u lege darmen heeft, kan dit er ook voor zorgen dat er extra gas wordt geproduceerd. Daarom is het advies om meerdere keren per dag kleine hoeveelheden te eten.

Daarnaast zijn er ook tips met betrekking tot het stomamateriaal:

  • Stomazakje verwisselen: Wellicht helpt het om uw stomazakje iets vaker te verwisselen. Gemiddeld werkt een geurfilter 6 – 8 uur. Bij een ileostoma is de richtlijn dat u 2 maal per dag mag wisselen.
  • Douchen: Bij stomazakjes worden vaak ook stickertjes geleverd die u moet gebruiken wanneer u gaat douchen. Als het geurfilter nat wordt, werkt deze namelijk niet meer. Na het douchen moet u er vervolgens ook aan denken om het stickertje weer te verwijderen.
  • Huidplooi: Het kan misschien zo zijn dat het geurfilter net in een huidplooi zit. Als dat het geval is, kunt u het zakje misschien wat draaien.
  • Badkamer: Waar bewaart u uw stomamateriaal? Wanneer dit in de badkamer is, kan het zo zijn dat de geurfilter te vochtig wordt waardoor het niet meer goed werkt.
  • Extra geurfilter: In uiterste nood kunnen extra geurfilters worden geplaatst. Dit is een product van Coloplast. Neem hiervoor contact op met uw medisch leverancier. Let op: controleer van tevoren of deze extra geurfilters worden vergoed, zodat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Heeft u naar aanleiding van deze informatie toch nog vragen? Neem dan contact op met uw stomaverpleegkundige of medisch leverancier voor meer tips of informatie om geuren tegen te gaan.

Voor vragen over of problemen met het stomamateriaal kunt u zich het beste wenden tot uw stomaverpleegkundige . Zij kan het beste meekijken en meedenken wat de beste oplossing voor is. Of anders kunt u contact opnemen met uw leverancier van het stomamateriaal. Daarnaast kunt u uw vraag of probleem doorgeven via Meldpunt stomamaterialen.

Hier kunnen wij als Stomavereniging geen eenduidig antwoord op geven. Dit verschilt per persoon en hangt af van verschillende omstandigheden. Voor dit soort vragen over het gebruik van stomamateriaal kunt u het beste uw stomaverpleegkundige of medisch leverancier raadplegen.

Wanneer u nog onder behandeling bent bij de stomaverpleegkundige, kunt u het beste met hem of haar contact opnemen. Wanneer u klachten hebt over uw medisch leverancier of zorgverzekeraar, kunt u het beste deze klacht met hen bespreken. Mocht u desondanks met uw leverancier of zorgverzekeraar niet tot een oplossing komen, dan kunt u hierover een klacht indienen bij hun klachtencommissie. Iedere leverancier en zorgverzekeraar heeft een eigen klachtenprocedure die u kunt opvragen. Als u ook hier niet uit komt, dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen. Alle informatie hierover vindt u op de website van de betreffende leverancier of zorgverzekeraar.

Ja, in principe kunt u overstappen op vergelijkbaar stomamateriaal, ook als u niet meer onder behandeling bent in het ziekenhuis. Geeft dit overstappen problemen, meld dit dan bij het ‘Meldpunt stomamaterialen’.

Normgebruik gaat over wat een groep stomadragers gemiddeld aan stomamateriaal gebruikt. Die norm is ooit ontstaan na onderzoek van stomaverpleegkundigen naar het gebruik van stomamaterialen door stomadragers. Het is eigenlijk een richtlijn, omdat u wettelijk gezien het recht heeft op het meest adequaat functionerend hulpmiddel. Daarom kan een zorgverzekeraar of medisch speciaalzaak ook nooit zeggen dat u teveel gebruikt.

Wel worden deze richtlijnen door veel zorgverzekeraars gebruikt om aan te geven wat algemeen gebruikelijk is en het vormt het de basis van veel contracten tussen de zorgverzekeraar en de medisch speciaalzaak. Ook verschillen de richtlijnen enigszins tussen zorgverzekeraars.

Wanneer u meer gebruikt dan de richtlijn, dan neemt de medisch speciaalzaak waarschijnlijk met u contact op om samen met u na te gaan of er een reden is voor het meerverbruik. Het kan dan zijn dat zij u vragen contact op te nemen met een stomaverpleegkundige in het ziekenhuis, ander materiaal adviseren of aan de stomaverpleegkundige in het ziekenhuis vragen om een onderbouwing te geven voor het meerverbruik. Dit laatste is nodig omdat de zorgverzekeraar dit kan navragen bij de medisch speciaalzaak.

De leverancier heeft nodig:

  • Naam, adres, woonplaats
  • Uw polisnummer
  • Informatie over de zorgverlening aan de verzekerde, waaronder materiaalkeuze, klantcontacten, afspraken, motivatie afwijking normgebruik, probleemstelling, doelstellingen, actieplan en gegevens van de voorschrijver behandelaar

Ja, u kunt elke leverancier kiezen, mits die  een overeenkomst heeft met uw zorgverzekeraar. Kijk op de website van uw zorgverzekeraar of dit het geval is. Kiest u een andere dan een gecontracteerde leverancier, dan moet u waarschijnlijk zelf betalen, afhankelijk van uw polis.

Nee, u zit niet vast aan het materiaal dat u in het ziekenhuis heeft gekregen. Uw stoma en uw situatie kunnen immers veranderen. Overleg samen met uw stomaverpleegkundige wanneer u van plan bent om over te stappen op ander materiaal. Samen kunt u uitzoeken wat het beste bij u past.

Wanneer u net gestart bent met stomamateriaal, is het gebruikelijk om slechts voor een zeer beperkte periode te bestellen. U bent immers nog aan het zoeken wat in uw geval het beste werkt. Ook wanneer u al langer gebruiker bent van dezelfde stomamaterialen, zal de leverancier voor een beperkte periode materialen verstrekken. Deze periode is afhankelijk van hetgeen de zorgverzekeraar met de leverancier is overeengekomen. Deze regel is er ook om verspilling van materialen te voorkomen.

Medisch speciaalzaken kunnen weer een andere leveringstermijn erop na houden. Dit komt omdat zij voor hen de meest gunstigste termijn berekenen voor bestelling en voorraad beheer, om zo kosten te besparen.  U hoeft hier overigens niet per se mee akkoord te gaan. Als u uw oude bestelfrequentie wilt behouden, dan kunt u dat gewoon aangeven. Mocht het zo zijn dat u onverhoopt (doordat u eerder door uw materiaal heen bent om wat voor reden dan ook) eerder moet bestellen, dan is dat ook geen probleem.

Ja, u kunt zelf kiezen welk stomamateriaal u gebruikt. U kunt dit het beste overleggen met uw stomaverpleegkundige en/of medisch leverancier. Samen kunt u de beste keuze maken: U als stomagebruiker brengt uw eigen ervaring in en de stomaverpleegkundige weet wat wel en niet geschikt is en wat vergoed wordt vanuit uw zorgverzekering.

Vakantie

Als u naar het buitenland reist, is het handig om alle informatie over uw stomamateriaal, ziekte en/of aandoening, en medicijngebruik bij u te hebben. De stomaverpleegkundige of medisch leverancier kan u een stomapaspoort verstrekken, eventueel in een andere taal. Hierin staan de gegevens over de maat, het merk, bestelnummer en fabrikant van het stomamateriaal, het telefoonnummer van uw medische speciaalzaak, uw polisnummer en het telefoonnummer van uw huisarts. Soms is het telefoonnummer van de fabrikant handig omdat het materiaal in het buitenland soms een ander artikelnummer heeft. Uw huisarts en/of apotheker kunnen een uitdraai geven van uw medicijngebruik en eventuele ziekte en/of aandoening en wie uw behandelend arts is.

Heeft u een stoma en gaat u reizen? Dan hebben wij een aantal tips voor u om het reizen zo gemakkelijk mogelijk te maken:

  • Neem twee keer de hoeveelheid stomamateriaal mee die u normaal zou gebruiken. In sommige landen is stomamateriaal moeilijk verkrijgbaar. Bovendien kunt u door andere eetgewoontes of ander klimaat meer materiaal verbruiken dan u normaal gewend bent.
  • Vraag aan uw stomaverpleegkundige of leverancier van hulpmiddelen een medisch paspoort. Hierin staat alle informatie over uw ziekte en/of aandoening en uw medicijngebruik, maar ook uitgebreide informatie over uw stomamateriaal zoals de maat, het merk, bestelnummer, fabrikant van het stomamateriaal, het telefoonnummer van uw medische speciaalzaak, uw polisnummer en het telefoonnummer van uw huisarts. Soms is het telefoonnummer van de fabrikant handig omdat het materiaal in het buitenland soms een ander artikelnummer heeft.
  • Verdeel het stomamateriaal over verschillende tassen of koffers. Zo heeft u altijd iets bij de hand, voor het geval bagage zoek raakt. En zorg dat u voldoende materialen meeneemt in uw handbagage.

Kijk voor meer informatie of handige tips over reizen met een stoma bij de pagina ‘Vakantie’.

Waneer u medische hulpmiddelen gebruikt (zoals opvangmateriaal voor een stoma), mag u bij een bus- of vliegreis extra bagage nemen. Hoeveel extra bagage u mee mag nemen, verschilt per maatschappij. Informeer, ruim voordat u op reis gaat, naar de mogelijkheden. U heeft sowieso een doktersverklaring nodig om aan te tonen dat u incontinentie- of stomamateriaal gebruikt. Kijk voor andere handige tips ook op onze pagina ‘Vakantie’.

Zorgverzekering

Het kan voorkomen dat u een klacht of vraag heeft over de vergoeding van uw stomamateriaal of hulpmiddelen. Het is belangrijk om eerst in de voorwaarden van uw zorgverzekering te kijken wat er staat over de vergoeding van stomamateriaal of hulpmiddelen. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar voor meer informatie. Bent u ontevreden over het antwoord? Dien dan een klacht in bij uw zorgverzekeraar. Als u hier ook niet uit komt, dan kunt u de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) aanschrijven. De Stomavereniging kan u hierbij helpen. Op deze pagina vindt u meer informatie over de procedure.

In sommige gevallen kunnen verzekerden met een restitutiepolis gebruikmaken van een zogenaamde ‘akte van cessie’. Via een akte van cessie draagt een verzekerde zijn recht op vergoeding door de zorgverzekeraar over aan een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Een zorgaanbieder kan dan, namens de verzekerde, rechtstreeks de zorg declareren bij de zorgverzekeraar.

In de praktijk betekent dit dat verzekerden van hun niet-gecontracteerde zorgaanbieder of leverancier een formulier met akkoordverklaring en een akte van cessie krijgen toegestuurd. Als u deze invult, neemt de zorgaanbieder of leverancier het papierwerk uit handen en hoeft u zelf geen facturen te declareren bij uw zorgverzekeraar. De vergoeding van de declaraties wordt dan automatisch geregeld en u hoeft zelf geen facturen voor te schieten. Dit geldt alleen voor mensen met een restitutiepolis.

De basisverzekering sluit u zelf af. Maar u kunt zich ook aansluiten bij een collectief. Dat is dezelfde  basisverzekering voor een groep mensen. Zo maken werkgevers, vakbonden, ouderenorganisaties of patiëntenverenigingen speciale afspraken met zorgverzekeraars. Ook veel gemeenten bieden collectieve zorgverzekeringen aan. Deze zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen, die veel kosten maken voor hun zorg. Kijk op de website gezondverzekerd.nl om te zien wat uw gemeente aanbiedt. Met deze website kunt u een vergelijking maken met andere zorgverzekeringen.

Het grootste verschil in de manier van verzekeren is een keuze tussen een polis met gecontracteerde zorg (natura) of een polis met vrije keuze (restitutie).

  • Restitutiepolis: Bij een restitutiepolis regelt u zelf uw zorg en kiest u zelf uw zorgverlener. U heeft daarbij recht op vergoeding van de zorgkosten (restitutie). Vaak stuurt uw zorgverlener de rekening direct naar u verzekeraar. Soms betaalt u de kosten eerst zelf en vergoedt de verzekeraar u daarna.
  • Naturapolis: U kunt ook kiezen voor een polis waarbij uw zorgverzekeraar contracten afsluit met zorgverleners. De verzekeraar maakt zo vooraf afspraken over de prijs en kwaliteit van zorg. Dit heet gecontracteerde zorg. Een naturapolis geeft recht op de zorg als zodanig (natura).

Zorgverzekeraars bieden u beide vormen van polissen aan. Maar ook combinaties van de natura- of restitutiepolis. Zo zijn er polissen waarbij zorgverleners gecontracteerd zijn en moet u bijbetalen voor niet-gecontracteerde zorgverleners.

Heeft u een naturapolis en wilt u toch worden geholpen door een zorgverlener die buiten het contract valt? Dat kan, maar de zorgverzekeraar hoeft dan niet de totale rekening te vergoeden. Hoe hoog de vergoeding dan is staat in uw polis en op de website van de verzekeraar.

Als u een laag inkomen heeft kunt u zorgtoeslag krijgen om de premie en het verplicht eigen risico te betalen. Hoeveel zorgtoeslag u kunt krijgen, hangt af van onder andere uw inkomen en uw leefsituatie. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag. Uw zorgtoeslag wordt elk jaar opnieuw beoordeeld. Ga er niet van uit dat u volgend jaar net zo veel zorgtoeslag krijgt als dit jaar. De Belastingdienst betaalt de zorgtoeslag uit. Kijk op de website van de Belastingdienst om uw zorgtoeslag te berekenen. Jongeren vanaf 18 jaar hebben een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Het inkomen van de ouders telt dus niet mee.

Iedereen die 18 jaar of ouder is, betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. De overheid stelt de hoogte hiervan vast. Maar u kunt vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. Bij een hoger eigen risico, geeft de zorgverzekeraar korting op de premie die u maandelijks moet betalen.

Voor 2016 is het verplicht eigen risico €385,00. Dit betekent dat u de eerste €385,00 aan zorgkosten zelf moet betalen. Bij veel zorgverzekeraars is het mogelijk om het eigen risico in termijnen te betalen. Dit voorkomt volledige afschrijving van het eigen risico aan het begin van het jaar (voor bijvoorbeeld aanschaf van stomamateriaal). Neem hiervoor contact op met uw zorgverzekeraar.