Stomadragers hebben gemiddeld 100 – 120 kilo meer afval dan gebruikelijk. In veel gemeenten geldt de Diftar-regeling (gedifferentieerd afvalbeleid), dit betekent dat je betaalt voor de hoeveelheid restafval die je aanbiedt (kilo’s, inworpen, aantal zakken). Als stomadrager heb je daardoor meer kosten. In sommige gemeentes is er een speciale regeling om deze kosten te compenseren.

Compensatie aanvragen voor Diftar

Als je met een verklaring van je arts, verzekeraar, apotheek of hulpmiddelenleverancier kunt aantonen dat je stomamateriaal gebruikt, kun je in aanmerking komen voor deze regeling. Je moet dit wel navragen bij de gemeente. Kijk daarvoor éérst op de website van je gemeente (zoek op ‘afval’ of ‘medisch afval’).

En, is er een regeling voor medisch afval? Mooi! Op de website van je gemeente staat ook vermeld hoe je voor de regeling in aanmerking komt.

Is er niets over te vinden? Dan kun je bellen, mailen of een brief schrijven naar je gemeente om hiernaar te informeren. Vind je dat lastig? Gebruik dan de voorbeeldbrief. Open de brief in je tekstverwerker, pas de geel gemarkeerde tekst aan en stuur de brief naar de Afdeling Mileu/Afval van jouw gemeente.

Meer lezen over gedifferentieerd afvalbeleid

In de eerstvolgende Vooruitgang verschijnt een artikel over de Diftar-regeling en wat dit betekent voor jou als stomadrager. Ontvang je de Vooruitgang nog niet? Word dan lid van de Stomavereniging en je ontvangt ons kwartaalblad vol nieuws, informatie en ervaringen voortaan in je brievenbus.