Deel deze pagina

Zout aanvullen bij ileostoma

Het verlies van zout kun je aanvullen door extra zout te gebruiken. Je kunt keukenzout over je voeding strooien. Ook andere producten helpen om het zouttekort te voorkomen.

Hypotone, isotone, hypertone dranken?

Het is belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen hypotone, isotone
en hypertone dranken. Vooral bij zoutverlies of wanneer sprake is van een high
output stoma wordt geadviseerd om vooral isotone dranken te drinken.

  • Hypotone dranken: Deze bevatten minder dan 6 gram koolhydraten per 100 ml. Hypotone drankjes hebben een hele snelle maagpassage. Dit komt doordat de concentratie stofjes koolhydraten lager is dan in het bloed. De uitwisseling met de dunne darm verloopt trager. Hierdoor kunnen darmklachten optreden zoals bijvoorbeeld ‘klotsende darmen’ tijdens het lopen. Voorbeelden van hypotone dranken zijn: water, thee zonder suiker en light frisdrank.
  • Isotone dranken: Deze bevatten 6 tot 8 gram koolhydraten per 100 ml. Isotone drankjes worden snel opgenomen in het bloed. Dit komt doordat de concentratie stofjes koolhydraten hetzelfde is als in het bloed. Isotone dranken bevorderen de opname van suikers en zouten in de darmen. Voorbeelden van istone dranken zijn: karnemelk, bouillon, tomatensap met zout en isotone sportdrank. Kant-en-klare isotone drank is te koop in de supermarkt. Voorbeelden zijn Isostar, Aquarius of AA Isotone en AA-drink isotone. Let op de hoeveelheid koolhydraten als je deze drankjes koopt.
  • Hypertone dranken: Deze bevat meer dan 8 gram koolhydraten per 100ml. Hypertone dranken bevatten veel koolhydraten. Doordat de concentratie stofjes erg hoog is, worden de koolhydraten niet snel opgenomen. Ze blijven langer in de maag. Voorbeelden zijn: AA high energy, Dextro energy fruit, frisdrank en alle soorten vruchtensappen.

Tip

Zoutverlies of high output stoma? Drink isotone drankjes.

ORS zelf maken

ORS staat voor (Oral Rehydration Solutions). Je kunt het ook zelf maken. Los de volgende ingrediënten op in 1 liter water:

  • 20 g suiker (of 30 ml).
  • 2,5 g of 2,5 ml natriumbicarbonaat (baksoda). Let op: dit is wat anders dan bakpoeder.
  • 3,5 g of 5 ml natriumchloride (keukenzout).

Vind je de smaak niet lekker? Voeg dan wat limoen of citroensap toe of een beetje limonade. Drink de ORS bij voorkeur met kleine slokjes.

Goede zoutproducten (weinig calorieën)

  • Zout (keukenzout), maar niet uit drop
  • Groente- en tomatensap
  • Bouillon en heldere soep
  • Strooiaroma, smaakverfijner, soepverrijker, ketjap (zoet en zout), tomatenketchup en curry
  • 20+ of 30+ (smeer)kaas
  • Rauwe ham en rookvlees
  • ORS en isotone sportdranken (met 6-8 gram koolhydraten per 100 ml)

Minder goede zoutproducten (veel calorieën)

  • Vleeswaren als: bacon, cervelaatworst, ontbijtspek, rookworst, salami
  • Chips en zoutjes
  • Haring en gezouten vissoorten
  • 40+ (smeer)kaas

Meer informatie

Lees meer informatie over high output stoma en hypotone dranken in dit artikel van Vooruitgang

menu