Deel deze pagina

Hoe vul je zout aan?

Het verlies van zout kun je aanvullen door extra zout te gebruiken. Je kunt keukenzout over je voeding strooien. Ook andere producten helpen om het zouttekort te voorkomen.

Hypotone, isotone, hypertone dranken?

  • Hypotone dranken: Deze bevatten minder dan 6 gram koolhydraten per liter. Hypotone drankjes gaan snel door je maag. Dit komt doordat de concentratie van stofjes koolhydraten lager is dan in je bloed. De uitwisseling met de dunne darm verloopt trager. Hierdoor kunnen darmklachten optreden zoals bijvoorbeeld ‘klotsende darmen’ tijdens het lopen. Voorbeelden van hypotone dranken zijn: water, thee zonder suiker en light frisdrank.
  • Isotone dranken: Deze bevatten 6 tot 8 gram koolhydraten per liter. Isotone drankjes worden snel opgenomen in het bloed. Dit komt doordat de concentratie stofjes koolhydraten hetzelfde is als in het bloed. Isotone dranken bevorderen de opname van suikers en zouten in de darmen. Voorbeelden van istone dranken zijn: karnemelk, bouillon, tomatensap met zout en isotone sportdrank. Kant-en-klare isotone drank is te koop in de supermarkt. Voorbeelden zijn Isostar, Aquarius of AA Isotone en AA-drink isotone. Let op de hoeveelheid koolhydraten als je deze drankjes koopt.
  • Hypertone dranken: Deze bevat meer dan 8 gram koolhydraten per liter. Hypertone dranken bevatten veel koolhydraten. Doordat de concentratie stofjes erg hoog is, worden de koolhydraten niet snel opgenomen. Ze blijven langer in de maag. Voorbeelden zijn: AA high energy, Dextro energy fruit, frisdrank en alle soorten vruchtensappen.

Tip

Zoutverlies of high output stoma? Drink isotone drankjes.

ORS (Oral Rehydtration Solutions) zelf maken

Los de volgende ingrediënten op in 1 liter water:

  • 0 g suiker (of 30 ml).
  • 2,5 g of 2,5 ml natriumbicarbonaat (baksoda). Let op: dit is wat anders dan bakpoeder.
  • 3,5 g of 5 ml natriumchloride (keukenzout).

Tip

Vind je de smaak niet lekker? Voeg dan wat limoen of citroensap toe of een beetje limonade. Drink de ORS bij voorkeur met kleine slokjes.

Goede zoutproducten (weinig calorieën)

  • Zout (keukenzout), maar niet uit drop
  • Groente- en tomatensap
  • Bouillon en heldere soep
  • Strooiaroma, smaakverfijner, soepverrijker, ketjap (zoet en zout), tomatenketchup en curry
  • 20+ of 30+ (smeer)kaas
  • Rauwe ham en rookvlees
  • ORS en isotone sportdranken (met 6-8 gram koolhydraten per 100 ml)

Minder goede zoutproducten (veel calorieën)

  • Vleeswaren als: bacon, cervelaatworst, ontbijtspek, rookworst, salami
  • Chips en zoutjes
  • Haring en gezouten vissoorten
  • 40+ (smeer)kaas

Meer informatie

Lees meer informatie over high output stoma en hypotone dranken in dit artikel van Vooruitgang

menu