Niet meer op de potcast

Stel, je hebt een stoma. Aan wie vertel je dat je een stoma hebt? Kun je nog sporten? En wat betekent een stoma voor je seksleven? Kun je zwanger worden als je een stoma hebt? Hoe ga je om met onzekerheid door lekkages of geluiden die je stoma produceert? Kortom: hoe is het nu écht om met een stoma te leven? Dat en meer hoor je in deze podcast.

In podcastserie ‘Niet meer op de potcast’ worden afleveringen met openhartige, persoonlijke ervaringen van mensen van alle leeftijden met verschillende soorten stoma’s afgewisseld met gesprekken waarin zorgprofessionals zoals een chirurg, seksuoloog en stomaverpleegkundigen informatie en tips geven.

Gemaakt door

De podcast is gemaakt door de artsen Marion Deken en Lianne Wellens, in samenwerking met de Stomavereniging. Producer van deze podcast is Max Schuiling. De tune is van Jordy Nijenkamp en het logo is gemaakt door Raven Lakerveld. Deze podcast voor en door stomadragers is mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit ZonMw.

Beluister de podcast

De podcastserie ‘Niet meer op de Potcast’ is te beluisteren via de bekende podcastkanalen zoals Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts en Stitcher. Je vindt alle afleveringen ook hieronder.

Trailer

Aflevering 1: Engelien

Zwanger zijn met een zakje op je buik. Kan dat eigenlijk wel? Engelien is het levende bewijs. In deze eerste podcast aflevering van ‘Niet meer op de potcast’, praten we met deze trotse moeder over haar zware ziektebed en haar zwangerschap in combinatie met een stoma.

Aflevering 2: Frans

Frans is 60 jaar is een echte ras-Rotterdammer. Met zijn gilletje en leren laarzen is hij opvallend goed gekleed. Zijn familie stond er behoorlijk van te kijken toen hij zei dat hij mee ging doen aan een podcast. Thuis praat hij namelijk bijna nooit over zijn stoma. In deze tweede aflevering van de podcast vertelt Frans over de schaamte die hij had voor zijn stoma en hoe hij die overwon.

Aflevering 3: Chirurg Helma van Grevenstein

In deze aflevering leer je alles over wat een stoma is en welke verschillende darmstoma’s er zijn. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een ileostoma en colostoma? Hoe worden deze aangelegd? Kun je je stoma voelen? Wat gebeurt er bij een prolaps? Chirurg Helma van Grevenstein vertelt je er alles over.

Aflevering 4: Miranda

Miranda is een nuchtere politievrouw. Zij kreeg op 53-jarige leeftijd endeldarmkanker. Na een intensieve behandeling kwam zij voor een lastige keuze te staan: meerdere keren per dag naar de wc of een stoma. Ze koos bewust voor een stoma en daarmee voor kwaliteit van leven. Nu kan ze weer wandelen en kamperen. Bij een vol zakje tijdens het wandelen, leegt ze die gewoon achter een boom!

Aflevering 5: Martijn

Martijn kreeg op de middelbare school een stoma vanwege colitis ulcerosa. In deze podcast vertelt hij hoe hij het krijgen van een stoma op jonge leeftijd heeft ervaren en welke vragen er spelen. Wat doe je bijvoorbeeld als je een biertje drinkt in de kroeg en je stoma staat op knappen? En zeg je gelijk op de eerste date dat je een stoma hebt? En hoe is het om seks te hebben met een stoma? Luister naar zijn ervaring in de vijfde aflevering met Martijn.

Aflevering 6: Uroloog-seksuoloog Henk Elzevier

Wat voor invloed heeft ziek zijn op je seksleven? Wat verandert er tussen de lakens als je een stoma krijgt? En hoe praat je hierover met je partner? Henk Elzevier is uroloog-seksuoloog en voorzitter Stichting Sick and Sex. Hij vertelt ons in deze aflevering wat ziekte doet met seksualiteit en hoe je dit bespreekbaar kunt maken.

Aflevering 7: Joop

Joop is 88 jaar en daarmee onze oudste gast in ‘niet meer op de potcast’. Joop heeft al 35 jaar een stoma, komt uit Barendrecht, is 60 jaar getrouwd en zijn grote passie is zingen in mannenkoren. Nooit gehinderd door zijn stoma, deelt hij hier zijn decennialange stoma-ervaringen.

Aflevering 8: Lynn Quanjel

Lynn is lingeriemodel en influencer met meer dan 50.000 volgers. Vorig jaar kreeg zij een stoma wegens IBD. Is hierdoor haar werk als model veranderd? Ze stond als eerste model in een ondergoedcampagne van HEMA! Lynn vertelt ons wat voor reacties zij hier op kreeg en waarom zij het belangrijk vindt dat zij haar stoma laat zien op Instagram.

Aflevering 9: Stomaverpleegkundigen Claudia & Karin

Claudia en Karin zijn al jaren stomaverpleegkundige en kennen stoma’s van binnen en buiten. Zij vertellen ons alles over de verzorging van stoma’s. Hoe vaak moet je het stomazakje verwisselen? Wat voor verschillende stomamaterialen zijn er? Wat is irrigeren? We bespreken ook hoe de stomazorg in Nederland is geregeld en wat er beter kan. Want ga jij wel eens voor een APK van je stoma?

Aflevering 10: Roeland

Roeland, oud-bankier en inmiddels tuinman, kreeg zijn stoma van chirurg Helma van Grevenstein vanwege dikke darmkanker. Hij maakt zich niet druk om zijn stoma en laat ons zien hoe ongecompliceerd het leven met een stoma kan zijn. Het was in het begin even aftasten, maar al snel heeft Roeland de motorzaag weer opgepakt!

Aflevering 11: Sanne Blom, voorzitter Stomavereniging

Sanne Blom is bij ons aangeschoven om te vertellen over haar werk als voorzitter van de Stomavereniging. Zij heeft zelf een stoma door de ziekte van Crohn. Nadat haar stoma was opgeheven, vond ze haar leven met stoma eigenlijk beter en heeft ze de artsen gevraagd om haar stoma terug te plaatsen! Sanne bokst fanatiek in de boksschool, maar je hoort in deze aflevering ook hoe ze daarbuiten knokt voor alle stomadragers in Nederland.