Word lid of doneer

StoMakker: de app voor kinderen

Goede voorlichting en begeleiding is voor kinderen erg belangrijk om te leren omgaan met een stoma. Momenteel is er voor jonge kinderen nauwelijks (digitaal) voorlichtingsmateriaal beschikbaar. Er is weinig informatie over hoe het is om een stoma te hebben voor kinderen zelf. En wát er is, is niet afgestemd op leeftijd.

Het belang van een hulpmiddel voor kinderen

Daarom ontwikkelde Amsterdam UMC samen met ervaringsdeskundigen, stomaverpleegkundigen, artsen, patiëntenverenigingen én kinderen dit bijzondere hulpmiddel: de app StoMakker, waarmee kinderen al gamend beter leren omgaan met hun stoma. Gamend inderdaad, want zo kan de informatie optimaal aangepast worden aan de leeftijd- en belevingswereld van het kind. Maar óók wordt er gezorgd dat kinderen met een stoma veilig met elkaar kunnen chatten! Want niemand begrijpt je tenslotte zo goed als een lotgenootje.

Download de StoMakker App

StoMakker Nieuws

De Medische Inspirator Prijs 2020-2021

De app “StoMakker” heeft de Medische Inspirator Prijs 2020-2021 van ZonMw gewonnen met maar liefst 45% van de stemmen. De Medische Inspirator is een stimuleringsprijs voor de meest inspirerende samenwerking tussen patiënt, patiëntenorganisatie en onderzoeker. Door deze prijs kunnen we de app StoMakker ook echt gaan bouwen. Heel veel dank voor iedereen die op dit project gestemd heeft! Dankzij jouw stem is het mogelijk om deze app te realiseren en zo de begeleiding van kinderen met een stoma beter en leuker te maken.

Nominatie Klokhuis Wetenschaps Prijs 2023

Uit 81 inzendingen, afkomstig van universiteiten, hogescholen en umc’s in Nederland, zijn tien onderzoeken genomineerd die kans maken op de Klokhuis Wetenschapsprijs, waaronder de StoMakker De prijs richt zich op wetenschappelijk onderzoek, dat relevant en interessant is voor kinderen op de basisschool. We zijn helaas niet eerste geworden, wel tweede. Heel erg bedankt voor alle stemmen!

StoMakker in de Media

De StoMakker app was onder andere te zien bij:

De StoMakker is ontwikkeld door het Amsterdam UMC, locatie AMC in samenwerking met de Stomavereniging, Stichting StomaatjeCrohn & Colitis NL en de Maag Lever Darm Stichting. De app heeft als doel om kinderen beter en gerichter te informeren en te begeleiden, wat kan helpen bij het leren omgaan en accepteren van een stoma.