In elke editie van Vooruitgang laten we u kennismaken met een stomadrager uit een ander land. Ditmaal: Miia Hallström (29) uit Tampere, Finland.

Kun je onze lezers iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Miia Hallström. Ik maak websites voor bedrij ven en woon samen met mijn kat in een gezellig apparte ment. Vorig jaar ontmoette ik mijn vriend Viljar bij het winterkamp van de Noorse Stomavereniging (zie artikel op pagina 40). We hebben allebei geen dikke darm meer. Viljar heeft een ileostoma en ik een J-pouch. Tijdens mijn vakanties zoek ik hem op in Noorwegen. Het is soms moeilijk om zo ver van elkaar te wonen maar we hebben het fijn en dat is wat telt.

Wat was de aanleiding van je J-pouch?

In februari 2009 kreeg ik buikpijn en diarree. Het duurde zo’n zes maanden totdat het onhoudbaar werd. Het bleek colitis ulcerosa te zijn. Daarna ging alles snel. Ik werd doodziek en mijn leven viel in duigen. Ik raakte mijn baan kwijt. Ik werd zieker en zieker. Mijn relatie ging uit. Ik heb de artsen gesmeekt mij te opereren. In december 2009 was het zo slecht gesteld met mijn dikke darm dat die er onmiddellijk uit moest. Ik kreeg een ileostoma en een klein jaar later een J-pouch.

Hoe vond je het om weer naar de wc te kunnen?

Haha, dat was geweldig! Ik hoef maar zo’n keer of vijf per dag naar het toilet dus ik ben echt iemand uit het boekje. Ik vind het fijn om weer op mijn buik te kunnen slapen en om mijn skinny spijkerbroeken weer te kunnen dragen. Ik voel me niet meer ziek en zit goed in mijn energie. Ik zorg goed voor mijn lichaam en eet gezond.

Hoe is het gesteld met de stomazorg in Finland?

De stomazorg is hier goed geregeld. Bijna alle grote ziekenhuizen hebben een stomaverpleegkundige. In Finland kun je kiezen of je verzekerd wilt zijn. Zo ja, dan krijg je alle medische kosten vergoed. Zo nee, dan krijg je basiszorg betaald en voor de overige kosten betaal je een eigen bijdrage. Ik was niet verzekerd toen ik colitis ulcerosa had, dus ik moest 40 euro per nacht in het zieken huis zelf betalen. De operatie en het stomamateriaal werden wel betaald.

Is er in Finland ook een Stomavereniging?

Ja, vergelijkbaar met die in Nederland. Ik ben al een paar jaar vrijwilliger.

Tekst: Carlijn Willemstijn