Op maandag 27 juni 2022 vierden wij, samen met 350 stomadragers en partners, het feit dat we elkaar eindelijk weer konden ontmoeten na ruim twee jaar corona. Het Stoma Event was een dag vol inspiratie, informatie, uitwisseling van ervaringen en leuke activiteiten op Sportcentrum Papendal in Arnhem.

Doorzettingsvermogen van Esther Vergeer

Na het openingswoord gaf onze voorzitter Sanne Blom het woord aan Esther Vergeer, zevenvoudig Paralympisch tenniskampioen. Ze maakte meteen indruk door op eigen kracht het podium te betreden via de zeer steile rolstoel-oprijplaat. Applaus volgde. En haar verhaal raakte. Zo leerden we dat doorzettingsvermogen haar niet kwam aanwaaien, maar dat dit werd versterkt door haar revalidatie als kind en de weg naar topsport. Toen Esther het gedicht ‘Vele wegen kent het leven’ van Dag Hammarskjöld voordroeg, raakte ze de juiste snaar. Na haar verhaal kwamen de vragen uit de zaal, niet zelden gepaard met de nodige emoties.

Tijdens de lunch kregen de bezoekers volop de gelegenheid om de Stomamarkt te bezoeken, waar vele fabrikanten en leveranciers hun producten toonden en uitleg gaven. Ook waren Stichting Darmkanker en onze werkgroep irrigeren aanwezig en natuurlijk bemanden een aantal vrijwilligers een stand met onze folders, exemplaren van ons ledenmagazine de Vooruitgang en andere nuttige informatie.

Informatieve workshops, boogschieten of samen zingen

In de middag was het tijd voor het volgen van informatie workshops. Vooraf hadden de bezoekers al de keuze gemaakt of ze meer wilden weten over bijvoorbeeld voeding, bewegen met een stoma, stomabreuk, huidgezondheid of het krijgen van een pouch. Tijdens de sessie over veerkracht in het kader van ons online programma Sterk met Stoma gingen de voetjes zelfs van de vloer! En tijdens ‘Jouw kwaliteit van leven telt’ ging het over Samen Beslissen: hoe maak je – samen met jouw zorgverlener – keuzes over je behandeling?

Wie zin had in wat actievers, zat op Sportcentrum Papendal natuurlijk wel goed. Onder leiding van een handboogschieter van TeamNL mochten deelnemers zelf de boog spannen en op de roos schieten. Ook vond er een fanatiek potje rolstoelbasketbal plaats. Maar er werd ook samen gezongen tijdens de ontspannen zangworkshop. Al snel klonk ‘End of the Road’ van Boyz II Men meerstemming vanuit de grote zaal.

Humor in de zorg

Wist je dat lachen pijnstillend en ontspannend is en mensen helpt om te gaan met hun angsten? Humor is dan ook een onmisbaar onderdeel in de zorg, maakte Marcellino Bogers duidelijk tijdens de afsluiting van het Stoma Event. Hij was 16 jaar actief in ziekenhuizen en maakte indertijd niet alleen zijn patiënten aan het lachen, maar nu ook de zaal met stomadragers! Een heerlijke afsluiting van het Stoma Event.

Presentaties teruglezen

Wil jij de presentaties nog eens teruglezen? Dat kan! Hieronder kun je ze downloaden:

Dankwoord Stoma Event

Een groot dankjewel aan alle vrijwilligers die geholpen hebben met de organisatie en aanwezig waren tijdens het Stoma Event. Zonder jullie hadden we nooit zo’n grootschalig evenement kunnen neerzetten!

Het Stoma Event werd mogelijk gemaakt door de volgende fabrikanten en leveranciers, die op de Stomamarkt stonden:

• Allwecare
  • B.Braun