Hulpmiddelenreglementen

Zorgverzekeraars mogen zelf bepalen hoe ze de procedure rondom hulpmiddelenverstrekking in het aanvullende pakket vaststellen en welke richtlijnen ze hanteren. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in het verzekeringsreglement van de zorgverzekeraar. Vaak is dit een apart ‘hulpmiddelen reglement’. Zorgverzekeraars noemen het ook wel ‘vergoedingenoverzicht’. Hierin beschrijft de zorgverzekeraar wat wel en niet vergoed wordt en wie het hulpmiddel moet voorschrijven. De hulpmiddelen die in het basispakket van de Zorgverzekeringswet zitten, is wel vastgesteld (zie ook artikel 2.11).

Hulpmiddelen reglement per zorgverzekeraar

De Stomavereniging heeft bij de zorgverzekeraars de hulpmiddelenreglementen opgevraagd. Een deel van de zorgverzekeraars heeft al vroeg het hulpmiddelenreglement voor 2017 gepubliceerd. Anderen zijn daar later mee. Per verzekeraar is een link opgenomen naar de pagina waar het hulpmiddelenreglement of vergoedingenwijzer is te vinden. Hier vindt u de links naar de hulpmiddelenreglementen van de zorgverzekeraars (nog niet alle hulpreglementen zijn gepubliceerd):

• Menzis (onder Menzis valt ook Anderzorg, Azivo, Hema, PMA)
  • Avéro Achmea (geen wijzigingen t.o.v. 2016) hieronder valt:
    • Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V. inclusief Pro Life en ZieZo
    • Interpolis Zorgverzekeringen N.V.
    • OZF Zorgverzekeringen N.V.
    • FBTO Zorgverzekeringen N.V.
    • Avéro Achmea Zorgverzekeringen N.V.
  • Zorg en Zekerheid (Multizorg VRZ) hieronder vallen de volgende labels:
    • ONVZ Ziektekostenverzekeraar
    • ASR
    • Eno Zorgverzekeraar
    • Zorg en Zekerheid
  • DSW (onder voorbehoud van toetsing door de NZa) hieronder valt:
    • Stad Holland
    • inTwente
  • CZ onder CZ valt:
    • CZ Direct
    • Delta Lloyd
    • Ohra
  • VGZ onder VGZ vallen de volgende labels:
    • Aevitae *
    • Bewuzt
    • Besured
    • De Goudse
    • IAK
    • IZA Cura
    • IZA Zorgverzekeraar (gaat over naar VGZ per 2016)
    • IZZ Zorgverzekeraar
    • Promovendum
    • National Acedemic
    • Turien & Co (VGZ) *
    • Univé
    • ZEKUR
    • VGZ
    • Zorgverzekeraar UMC
  • De Friesland onder De Friesland valt ook Kiemer.

De Stomavereniging verstrekt alleen deze informatie en is niet verantwoordelijk voor de juistheid ervan. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Let op: het kan zijn dat uw verzekering onder een grotere zorgverzekeraar valt. Staat uw verzekering hier niet bij, klik dan één van de links aan.

CZ

CZ contracteert met ingang van 1 januari 2016 twee leveranciers voor stomamaterialen, namelijk Mathot en MediReva. CZ verzekerden die momenteel zijn aangesloten bij andere medisch speciaalzaken, zullen in 2016 moeten overstappen naar één van deze twee leveranciers. U ontvangt daarover een brief of misschien heeft u deze brief al ontvangen. Lees meer hierover:

Wordt het lidmaatschap van de Stomavereniging vergoed?

Op Independer is te vinden welke zorgverzekeraars het lidmaatschap van een patiëntenvereniging binnen de aanvullende verzekering (voor een deel) vergoedt.