Hulpmiddelenreglementen

Zorgverzekeraars mogen zelf bepalen hoe ze de procedure rondom hulpmiddelenverstrekking in het aanvullende pakket vaststellen en welke richtlijnen ze hanteren. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in het verzekeringsreglement van de zorgverzekeraar. Vaak is dit een apart ‘hulpmiddelenreglement’. Zorgverzekeraars noemen het ook wel ‘vergoedingenoverzicht’. Hierin beschrijft de zorgverzekeraar wat wel en niet vergoed wordt en wie het hulpmiddel moet voorschrijven. De hulpmiddelen die in het basispakket van de Zorgverzekeringswet zitten, is wel vastgesteld (zie ook artikel 2.11).

Hulpmiddelenreglement per zorgverzekeraar

De Stomavereniging heeft bij de zorgverzekeraars de hulpmiddelenreglementen opgevraagd. Hier vindt u de links. Let op: nog niet alle hulpreglementen zijn gepubliceerd:

• Menzis (onder Menzis valt ook Anderzorg N.V., Hema en PMA)
  • Achmea
    • Zilveren Kruis Zorgverzekeringen N.V.
    • De Friesland Zorgverzekeraar N.V.
    • Interpolis Zorgverzekeringen N.V.
    • OZF Zorgverzekeringen N.V.
    • FBTO Zorgverzekeringen N.V.
    • Avéro Achmea Zorgverzekeringen N.V.
  • Zorg en Zekerheid
  • DSW-SH hieronder valt:
    • Stad Holland
    • DSW
  • CZ:
    • OWM CZ Groep
    • Delta Lloyd
    • Ohra
  • ASR (ASR Basis Ziektekostenverzekeringen N.V.)
  • Eno (Eno Zorgverzekeraar N.V.)
  • ONVZ
  • VGZ:
    • IZA Zorgverzekeraar
    • VGZ voor de zorg N.V.
    • N.V. Univé Zorg
    • N.V. Zorgverzekeraar UMC
    • VGZ Zorgverzekeraar N.V.
    • N.V. VGZ Cares

De Stomavereniging is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de informatie. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Let op: het kan zijn dat uw verzekering onder een grotere zorgverzekeraar valt. Staat uw verzekering hier niet bij, klik dan één van de links aan.

Wordt het lidmaatschap van de Stomavereniging vergoed?

Op Independer leest u welke zorgverzekeraars het lidmaatschap van een patiëntenvereniging binnen de aanvullende verzekering (voor een deel) vergoeden.