Deel deze pagina

Voedingstips van mensen met een stoma

  • ‘Ik drink dagelijks een glas bouillon voor het nodige zout.’
  • ‘Ik zorg er altijd voor dat ik zakjes zout, ORS en een isotone drank bij me heb in de zomer.’
  • ‘Als ik me flauw voel, eet ik lekker wat zoute chips. Dan sla je twee vliegen in één klap: zout en aardappel.’
  • ‘Bij ernstige veelvuldige waterige ontlasting maak ik vaker soep van alleen groenten. Die pureer ik en ik doe er ruim zout of maggi in. Goed voor het vocht vasthouden en ook nog wat extra vitamines.’
  • ‘Ik eet weer champignons, lekker klein snijden, dan gaat het helemaal goed. Verder goed kauwen.’
  • ‘Ik hou van stappen en een lekker biertje. Voordat ik ga stappen, eet ik zetmeelrijke producten, zoals aardappelen. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting indikt. Tijdens het stappen neem ik na ieder biertje een zoute droge cracker. Zo voorkom ik dat ik ‘waterdunne bierzakken’ krijg. Na het stappen eet ik nog een lekker patatje zodat ik ook na het stappen niet steeds gewekt wordt door waterdunne volle zakken.’
  • ‘Verdiep je in de voedingsstoffen die in voeding zitten. Om kalium binnen te krijgen, eet ik bijvoorbeeld boerenkool en broccoli. Dit zijn ook nog eens groenten die helpen mijn ontlasting in te dikken.’
  • ‘Het helpt mij om mijn maaltijd te starten met bijvoorbeeld een aardappel of iets anders waar veel vezels inzitten. Het is mijn ervaring dat mijn eten dan beter wordt opgenomen.’
  • ‘Bij warm weer in combinatie met inspanningen (tennis, sportfiets) doe ik preventief ORS tabletten in mijn drinkfles.’
  • ‘Ik drink één keer per dag bouillon en als het heel warm is twee keer per dag.’
  • ‘Als ik mij raar begin te voelen met hoofdpijn en vermoeidheid, dan pak ik steevast ORS.’
  • ‘Vitaminetabletten gebruik ik standaard op advies van een diëtist. Als het erg warm is, gebruik ik extra zout.’
menu