Veelgestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen? Bel dan naar 030 - 634 39 10
Of mail naar info@stomavereniging.nl

Zorgverzekering

Wat houdt verplicht eigen risico in?

Iedereen die 18 jaar of ouder is, betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering. De overheid stelt de hoogte hiervan vast. Maar je kunt vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. Bij een hoger eigen risico, geeft de zorgverzekeraar korting op de premie die je maandelijks moet betalen.

Voor 2021 blijft het verplicht eigen risico €385,00. Dit betekent dat je de eerste €385,00 aan zorgkosten zelf moet betalen. Bij veel zorgverzekeraars is het mogelijk om het eigen risico in termijnen te betalen. Dit voorkomt volledige afschrijving van het eigen risico aan het begin van het jaar (voor bijvoorbeeld aanschaf van stomamateriaal). Neem hiervoor contact op met je zorgverzekeraar.

Wat is zorgtoeslag?

Als je een laag inkomen hebt kun je zorgtoeslag krijgen om de premie en het verplicht eigen risico te betalen. Hoeveel zorgtoeslag je kunt krijgen, hangt af van onder andere jouw inkomen en jouw leefsituatie. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de zorgtoeslag. Je zorgtoeslag wordt elk jaar opnieuw beoordeeld. Ga er niet van uit dat je volgend jaar net zo veel zorgtoeslag krijgt als dit jaar. De Belastingdienst betaalt de zorgtoeslag uit. Kijk op de website van de Belastingdienst om je zorgtoeslag te berekenen. Jongeren vanaf 18 jaar hebben een zelfstandig recht op zorgtoeslag. Het inkomen van de ouders telt dus niet mee.

Wat is het verschil tussen een natura- of restitutiepolis?

Het grootste verschil in de manier van verzekeren is een keuze tussen een polis met gecontracteerde zorg (natura) of een polis met vrije keuze (restitutie).

  • Restitutiepolis: Bij een restitutiepolis regel je zelf je zorg en kies je zelf je zorgverlener. Je hebt daarbij recht op vergoeding van de zorgkosten (restitutie). Vaak stuurt je zorgverlener de rekening direct naar jouw verzekeraar. Soms betaal je de kosten eerst zelf en vergoedt de verzekeraar je daarna.
  • Naturapolis: Je kunt ook kiezen voor een polis waarbij je zorgverzekeraar contracten afsluit met zorgverleners. De verzekeraar maakt zo vooraf afspraken over de prijs en kwaliteit van zorg. Dit heet gecontracteerde zorg. Een naturapolis geeft recht op de zorg als zodanig (natura).

Zorgverzekeraars bieden beide vormen van polissen aan. Maar ook combinaties van de natura- of restitutiepolis. Zo zijn er polissen waarbij zorgverleners gecontracteerd zijn en moet je bijbetalen voor niet-gecontracteerde zorgverleners.

Heb je een naturapolis en wil je toch worden geholpen door een zorgverlener die buiten het contract valt? Dat kan, maar de zorgverzekeraar hoeft dan niet de totale rekening te vergoeden. Hoe hoog de vergoeding dan is staat in je polis en op de website van de verzekeraar.

Wat is collectieve zorgverzekering?

Je sluit zelf een basisverzekering af. Maar je kunt je ook aansluiten bij een collectief. Dat is dezelfde basisverzekering voor een groep mensen. Zo maken werkgevers, vakbonden en ouderenorganisaties speciale afspraken met zorgverzekeraars. Ook veel gemeenten bieden collectieve zorgverzekeringen aan. Deze zijn bedoeld voor mensen met een laag inkomen, die veel kosten maken voor hun zorg. Kijk op de website gezondverzekerd.nl om te zien wat jouw gemeente aanbiedt. Met deze website kunt je een vergelijking maken met andere zorgverzekeringen.

Wat is een akte van cessie?

In sommige gevallen kun je met een restitutiepolis gebruikmaken van een zogenaamde ā€˜akte van cessie’. Via een akte van cessie draag je je recht op vergoeding door de zorgverzekeraar over aan een niet-gecontracteerde zorgaanbieder. Een zorgaanbieder kan dan, namens jou, rechtstreeks de zorg declareren bij de zorgverzekeraar.

In de praktijk betekent dit dat je van je niet-gecontracteerde zorgaanbieder of leverancier een formulier met akkoordverklaring en een akte van cessie krijgt toegestuurd. Als je deze invult, neemt de zorgaanbieder of leverancier het papierwerk uit handen en hoef je zelf geen facturen te declareren bij je zorgverzekeraar. De vergoeding van de declaraties wordt dan automatisch geregeld en je hoeft zelf geen facturen voor te schieten. Dit geldt alleen voor mensen met een restitutiepolis.

Wat als ik een klacht heb over mijn zorgverzekeraar?

Het kan voorkomen dat je een klacht of vraag hebt over de vergoeding van stomamateriaal of hulpmiddelen. Het is belangrijk om eerst in de voorwaarden van je zorgverzekering te kijken wat er staat over de vergoeding van stomamateriaal of hulpmiddelen. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar voor meer informatie. Ben je ontevreden over het antwoord? Dien dan een klacht in bij je zorgverzekeraar. Als je hier ook niet uit komt, dan kun je de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) aanschrijven. Op deze pagina vind je meer informatie over de procedure.

menu