Voeding

Hoe u reageert op voeding is iets heel persoonlijks. En dit geldt zeker als u geen dikke darm meer heeft. De tekst op deze website geeft geeft adviezen die zijn gebaseerd op richtlijnen, protocollen en ervaringen van stomadragers zelf.

Uitdroging voorkomen

Het is belangrijk dat u ook uzelf goed in de gaten houdt. Heeft u langere tijd waterdunne ontlasting, voelt u zich niet lekker, suf, vermoeid, heeft u veel hoofdpijn, krijgt u haaruitval of voelt u zich verward? Neem dan contact op met uw zorgverlener en vraag bijvoorbeeld om een bloedonderzoek.

Voedingstips voor mensen zonder dikke darm

Wanneer de dikke darm mist, verliest u extra vocht en loopt u de kans om vitamines en mineralen te verliezen. Wat doet de dikke darm?

  1. Opname van water (1,5 liter per dag)
  2. Indikken van de ontlasting.
  3. Opname van vitaminen geproduceerd door bacteriën (Vitamine K, Biotine en B5)
  4. Opslag van ontlasting voor het poepen.

De schijf van vijf vormt de basis voor gezonde voeding. Bij mensen zonder dikke darm is het daarnaast extra belangrijk om de vocht en zout inname in de gaten te houden. De Stomavereniging zet een aantal tips voor u op een rijtje over voeding.

Voedingstips bij een stoma

Met een stoma kunt u in principe alles eten en drinken. U hoeft dus geen speciaal dieet te volgen. Wel is het handig om de volgende tips te volgen. Klik op de stomasoort om de tips per stoma te lezen: