Problemen met de pouch

In het begin kunnen complicaties optreden, zoals naadlekkages en huidproblemen. Ook kunnen infecties ontstaan. De meeste mensen hebben na een jaar een goed werkende pouch.

Ontstoken pouch

Soms treedt pouchitis op waardoor de ontlasting dunner is en je vaker naar het toilet moet. De pouch is dan ontstoken. Dat zorgt voor een ziek gevoel. Je kan koorts hebben. Pouchitis is te verhelpen met een antibioticakuur. Momenteel wordt veel onderzoek gedaan naar de rol van probiotica bij het voorkomen en behandelen van pouchitis. Probiotica (in drankjes, yoghurt of tabletten) zijn speciaal geselecteerde bacterieculturen die in de darmen werken. Ze remmen mogelijk de groei van schadelijke bacteriën en virussen. Een nadeel van probiotica is dat ze dagelijks en blijvend ingenomen moeten worden om pouchitis te voorkomen. Niet alle probiotica hebben bovendien hetzelfde effect. Probiotica betaal je zelf. Overleg vooraf met je arts of diëtist als je dit overweegt.

Ontlasting remmen bij pouch

De ontlasting is anders als je een pouch hebt. De ontlasting komt vaker en in kleinere hoopjes die wat dunner zijn. Bij een windje kan er ook wat dunne ontlasting meekomen.

Tips om de ontlasting te remmen:

• Witbrood, aardappels, pasta en rijst werken stoppend. Veel fruit en groente tegelijk zorgen ervoor dat je vaker naar de wc moet. Eet dus niet te veel groente en fruit tegelijk en verspreid dit over de dag.
  • Om de ontlasting wat in te dikken, helpen producten met zetmeel. Denk aan aardappelen, chips, pasta en kaas.
  • Voorkom te veel hypotone dranken zoals water, thee, koffie en hypertone dranken (vruchtensap, limonade). Isotone dranken worden beter door de darmwand opgenomen.
  • Mocht dit onvoldoende zijn, dan kan de arts zakjes Plantago Ovata voorschrijven.
  • Met medicijnen kan de ontlasting een beetje worden geremd. Zo remt loperamide (Imodium) de stoelgang, maakt colestyramine (Questran) de ontlasting minder scherp en zorgt psylliumzaad (Metamucil/Plantago Ovata) ervoor dat de ontlasting kan indikken.

Geïrriteerde huid

Sommige mensen hebben last van irritatie van de huid rondom de anus. Het helpt om de huid rondom de anus met crèmes en andere geneesmiddelen te verzorgen. Vaak helpt het al als de anus na de toiletgang goed wordt gespoeld. Vervolgens droogdeppen met zacht papier en eventuele beschermende crème erop smeren. Sowieso verandert je huid als je ouder wordt. Een oudere huid raakt eerder beschadigd.

Lekkende ontlasting

Soms treedt ‘soiling’ op: er lekt dan ontlasting naar buiten als je een windje laat. In veel gevallen kan deze klacht worden verholpen door een indikkingsmiddel te slikken. Bekkenbodemtraining is doorgaans niet direct nodig. Vaak kun je na een periode met dunne ontlasting door de colitis ulcerosa al goed knijpen. Soms is bekkenbodemtraining zinnig als je de kringspier niet goed kan ontspannen om de pouch te legen.

Verklevingen

Zoals bij elke darmoperatie kunnen er verklevingen optreden. Daardoor blokkeert de ontlasting in de darm. Dit probleem kan meestal worden behandeld zonder operatie. Kan dit niet, dan moeten de verklevingen operatief worden losgemaakt. Helaas ontstaan er door een dergelijke operatie vaak nieuwe verklevingen. De meeste artsen zijn daarom terughoudend met deze ingreep. Met de kijkoperaties lijken verklevingen minder vaak voor te komen.

Als de pouch niet werkt

Bij een klein deel van de mensen werkt de pouch uiteindelijk niet. De redenen hiervoor lopen uiteen. Soms wordt gedacht dat iemand colitis ulcerosa heeft en blijkt het toch de ziekte van Crohn te zijn. Daardoor gaan de ontstekingen door. Met medicijnen wordt geprobeerd dit op te lossen. Lukt dat niet dan kan een (tijdelijk) ileostoma worden aangelegd. Na verloop van tijd kan de stoma weer worden opgeheven. Soms kan dat niet, dan is de stoma definitief.

Blaasontsteking

Als de ontlasting lang dun blijft, gaan mensen extra hard de anus/kringspier dichtknijpen om geen ontlasting te verliezen. De kringspier is onderdeel van de bekkenbodemspier waar ook de kringspier van de blaas en vagina mee verbonden zijn. Ook worden de bloedvaten en zenuwen naar de penis dichtgedrukt. Als dit lang duurt, kan de urine niet makkelijk meer de blaas verlaten. Er kan urine achterblijven en op den duur blaasontstekingen veroorzaken. Op de lange termijn kan de erectie bij mannen minder worden. Bij vrouwen kan vaginale penetratie pijnlijk zijn.

Seksuele problemen

Bij het verwijderen van de endeldarm kunnen zenuwen naar de geslachtsorganen worden geraakt. Voor mannen kan dit betekenen dat zij erectiestoornissen krijgen. Ook kunnen retrograde ejaculaties ontstaan: de zaadlozing gaat dan terug de blaas in. Dit komt gelukkig zelden voor. Seksuele remmingen kunnen optreden als de angst bestaat dat de naad tussen de pouch en anus stuk gaat tijdens het vrijen of de kans bestaat dat er ontlasting ‘lekt’ tijdens het vrijen. Het is belangrijk hier met de partner over te praten. De oplossing is simpel: voor het vrijen eerst even de pouch leeg maken. Een matrasbeschermer zorgt ervoor dat ongelukjes geen grote gevolgen hebben. Meer lezen? De folder ‘Stoma en seksualiteit’ is te downloaden via de website van de Stomavereniging.

Vruchtbaarheid

De kans op een zwangerschap is behoorlijk veel kleiner geworden als de darmoperaties via een buikoperatie hebben plaatsgevonden (meer dan 50 procent verminderde vruchtbaarheid). Dit is gelukkig niet het geval als de operatie als kijkoperatie is uitgevoerd. Vrouwen die al een pouch hebben en zwanger zijn, kunnen in principe op een natuurlijke manier bevallen. Een keizersnede is aan te raden vanwege het risico op kringspierletsel.